Du kanske har sett den här bilden, som ursprungligen postades av @themitcho, i dagarna och lol:at mot skärmen.

Flow char för när man ska använda QR-koder

Jag ska villigt erkänna att jag är å det starkaste emot QR-koder, eller snarare missbruket av dem. Generella anledningar till att låta bli QR-koder är:

 

  1. Folk vet inte vad en QR-kod är.
  2. Folk vet att det är en en QR-kod, men vet inte hur de ska läsa av den.
  3. Folk vet hur de ska läsa av dem, men apparna för QR-läsning är för dåliga/långsamma.
  4. De är förbannat fula och töntiga.

Generella anledningar till varför QR-koder är så illa omtyckta beror främst på att:

  1. QR-koden är tryckt i för litet format för att kunna avläsas.
  2. QR-koden är placerad på en rörlig yta som gör den svår att läsa av. (Typ en buss)
  3. QR-koden går att läsa av och leder till något som inte är intressant eller går att ta till sig i den kontext koden är placerad i. (Till exempel en boulefilm i tunnelbanan)
  4. De är förbannat fula och töntiga.

Det finns i princip bara ett par tillfällen då QR-koder är användbara:

  1. I showrooms eller utställningar, där folk är i en sinnesstämning där de är öppna för att konsumera meta-information, som annars skulle bli störande för miljön att visa. 
  2. För biljetter eller login till wifin. Utmärkt om du vill ha en 32-tecken lång engångskod till gästanvändare eller skapa en biljett som går snabbt att läsa av och är svår att förfalska.
  3. Att ha en QR-kod på produkter som t ex vitvaror, möbler och kläder, vilket skulle kunna göra det lätt att leta upp produktinformation på nätet. Det skulle förenkla om vi till exempel skulle behöva beställa ny klädsel till soffan eller en lampa åt ugnen.
  4. Trycka din Facebook url på en T-shirt. De är förbannat fula och töntiga.

De flest använder idag QR-koden som ett slags hopplöst försök att göra om traditionella annonsytor till banners.

Banners ber oss agera på direkten, vilket funkar i de sällsynta fall när vi surfar via desktop/padda och ser en banner/annons som tilltalar oss. Men när ett företag köper reklamplats i T-banevagnar och  klämmer till med ett ”Kom in och titta på våra produkter” + QR-kod, så kommer de inte få pendlande personer att plocka upp sin mobil, launcha en app och sen ställa sig upp i tunnelbanan för att kunna komma in i en webbbutik (som förhoppningsvis är mobilanpassad).

Då är det bättre att ha en kort url. Lita på mig. Eller lita på att google kommer hitta dig.