Bloggbyrån var inbjudna att tala på Web Service Award 2015 som ägde rum den 28 januari. Det blev jag som drog det längsta strået och fick äran att genomföra det 20 minuter korta föredraget.  Lämpligt nog hade vi blivit ombedda att prata om kommunikation i sociala medier och titeln för vårt prat var räkna med engagemang – relationsskapande i sociala medier.

Hela eftermiddagen var späckad av intressanta talare. Särskilt intressant måste jag ändå säga att Simon Sundéns dragning om e-sporten var. Ett begrepp som ju länge legat och lurat i min verklighets periferi, men nu uppenbarade sig liksom korallrevet på min första dykning, och jag förstod vidden av att 10 000 personer samlas på en arena för att se 15-åriga killar tävla i datorspel. ”Va, finns allt det där?”

Själv hade jag bestämt mig för att bryta allt prat om webbplatser, UI och kampanjer med att prata om digital medmänsklighet. Jag ville slå ett slag för att ge det lilla extra, och att ta vara på det engagemang på olika nivåer som finns kring ens varumärke/fråga/produkter. Jag ville övertyga att det är värt att satsa lite eget engagemang för att i andra änden få ut engagemang i form av ambassadörer, lojala kunder och rekommendationer.

Ett led i att lyckas är att våga vara personlig och att ”ge det lilla extra”. Därför inledde jag med att berätta om när David och Jennifer blev oproportionerligt glada över lite vanligt hederligt hyfs förra helgen.

barkochstarkstatoil

Inför sin flytt till gemensam lägenhet hade de köpt ett stort antal saker på Blocket. Den här helgen hyrde de bil och körde runt för att hämta upp allt på ett stort antal platser i stan. När de slitit klart med detta egentligen roliga uppdrag kändes det inte så kul. De var trötta, kalla och hungriga efter en lång dags hårt arbete när de kom tillbaka till macken för att lämna tillbaka bilen. Att ta bussen hem kändes sådär-kul. Det var då det otroliga (ja, i det ögonblicket kändes det så) hände. Tjejen som tagit emot bilen erbjöd dem en kopp kaffe. Och inte nog med det. Hon lade också till ”och ta en bulle också”.

Den handlingen, som inte är särskilt enorm egentligen, gjorde stor skillnad för våra vänner David och Jennifer. Och det här,när det inte är förväntat, som lite medmänsklighet kan göra skillnad. När det i n t e ingår i dealen. När det är den trogna kunden som får uppskattning istället för att den nya får ett bättre pris. Det är sånt som skapar lojalitet och härlig känsla för varumärket. Det där lilla, lilla extra.

Visst är det väl de flesta kommunikatörers dröm att vara med och skapa virala succéer? Men bakom virala succéer ligger allt som oftast långsiktigt och ihärdigt arbete med att bygga upp sina nätverk och att hitta den tonalitet och innehåll som engagerar sina målgrupper på olika sätt i olika kanaler. Man har hittat sina ambassadörer för att man har lärt sig att aktivera och förvalta engagemang.

Nordnet Banks Günther Mårders dragning lite senare visade sig dessutom vara ett konkret och hands on exempel på mina tjugo lite mer teoretiska minutrar. Klipp från eftermiddagens tal har utlovats om några dagar. Vi lovar att lägga upp dem här så att du kan se Günthers dragning ihop med min, då får du en fullskalig förståelse för vad sociala medier är och hur det kan fungera om vi får bestämma.

Egentligen är det enkelt. Bara man vet vad som är ens egna digitala kanelbulle.

Här är presentationen i väntan på Youtubeklippet:

 

Uppdatering 11 februari: Nu ligger Youtubeklippen från dagen uppe. Här är hela listan.