Vi träffar ganska mycket människor, företag, organisationer och byråer. Vi möter mycket intresse och nyfikenhet, men också (givetvis) en hel del tvivel, skepsis och ifrågasättande (som det sig bör).

Många av de frågor vi får är riktigt intressanta och relevanta för både oss och, inbillar vi oss i alla fall, fler med oss. Många frågor är också exakt desamma,  fastän de ställs av olika personer vid olika tillfällen. Vi tolkar det som att dessa frågor är sådana som många vill ha svar på, och i ett försök att ge så många som möjligt den chansen inleder vi därför idag en ”Bloggbyrån svarar”-serie där vi kommer att ha återkommande bloggposter med svar på frågor vi ofta får, både från bloggare själva och från de som vill nå och/eller bättre förstå bloggare och bloggosfären.

Och precis som rubben redan avslöjat, lyder dagens fråga:

“Vi finns ju redan på Facebook/Twitter/Youtube…behöver vi verkligen en blogg?”

Idag är det allt fler företag och organisationer som förstått vikten av att kommunicera och inte minst föra dialog på webben. Många är aktiva på både Facebook och Twitter och har kanske också en egen Youtubekanal. Är man redan aktiv i dessa sociala medier kan det vara svårt att förstå nyttan med en blogg. Ännu en kanal att lägga tid och energi och resurser på. Är det verkligen ett måste?

(Klart att det spritter i Bloggbyrånerven att säga ja, men…) Nej. Såklart inte. Det är få saker man verkligen måste. Däremot finns det en hel del möjligheter som i många fall kan vara dumma att sumpa om resurserna finns. Eller om man förstår att somliga resurser kanske kan vara värda att omfördela därför att de på en plats kan generera mer nytta och värde än på en annan. Och jobbar du på ett företag kan möjligheten att blogga och lära känna bloggosfären definitivt vara exempel på något sådant.

“Okej, så vad har bloggen som inte Fejjan eller Twitter har?”

Bloggen som socialt forum och kanal fyller flera funktioner som andra sociala plattformar saknar. Dels är innehållet på en blogg beständigt, det vill säga att bloggposter ligger kvar och kan attrahera besökare, kommentarer, inlänkar och referat flera år efter det att de publiceras, förutsatt att bloggen inte raderas och att ämnet som bloggposten handlar om återaktualiseras (vilket ju ganska ofta är fallet – “history repeats itself”, remember?). Detta saknar bland annat Twitter och Facebook, där innehåll snabbt försvinner i flödet och är svårt, eller som i Twitters fall, i stort sett omöjligt att hitta tillbaka till.

Dels är bloggen som kanal ett utmärkt sätt att höja allmänintresset för en viss fråga och engagera andra bloggare att länka till/diskutera/uppmärksamma innehåll som intresserar dem. Genom att utnyttja bloggosfärens fantastiska länkkraft – det vill säga att skriva om sådant som får andra att vilja länka till din blogg och vice versa kan även innehållet på en blogg snabbt få stor spridning.

Är du duktig på att relativt ofta uppdatera din blogg kan dessutom bloggen ha stor betydelse för hur pass väl du syns i sökresultat på exempelvis Google. I likhet med de flesta individer är Google en vän av nyheter. Med andra ord “gillar” sökmotorn sidor som ofta uppdateras med nytt, unikt innehåll, och det som Google gillar har som bekant en förmåga att hamna högre upp i sökresultat. Ligger bloggen på eller i direkt anslutning till din hemsida kan du på så sätt också få besökare att “av bara farten” ta del av annan information, exempelvis om ditt företag och dess produkter/tjänster, som du förmodligen gärna vill att så många som möjligt tar del av?

Att du finns på Facebook har, som du säkert redan uppmärksammat, också en förmåga att gillas av Google och visas högt upp i sökresultat. Däremot plockas inte ditt innehåll och dina aktiviteter på Facebook upp av Google, vilket gör det svårare för folk att, utifrån specifika sökord,hitta något som du skrivit på Facebook och som säkert skulle intressera dem, till skillnad från om du skrivit samma sak på en blogg.

“Okej. Så det här säger Bloggbyrån. Men – har ni belägg för det här med bloggosfärens stora betydelse?”

Kanske känns det uppenbart att några som kallar sig Bloggbyrån har en uppsjö med skäl till varför bloggen är så bra. Och jo, det stämmer. Vi kan rabbla plus. Och vi doppar gärna bloggosfären i superlativ. Och vi tror stenhårt på den. Och eftersom vi delvis försöker livnära oss på att andra också tror i alla fall litegrann på bloggar och bloggosfären så vill vi förstås få andra att förstå hur vi tänker. Och i det långa loppet få andra att tänka ungefär som vi.

Men nej, det är inte så att vi helt och hållet bara fuktar fingret och håller det i luften och visslar lite och hoppas att vindarna ska blåsa rätt och vara varma. Statistik som kan vara intressant är att 78% av alla svenskar i åldern 16 – 25 år, 50% i åldern 26-45 och hela 93% av alla tjejer i åldern 12-15 regelbundet läser bloggar. Dessutom har  drygt 500 000 svenskar över 12 år en egen blogg som två av tre skriver i minst 1-3 gånger i veckan (källa: Internet och svenskarna 2010).

Enligt Mediebarometer 2010 är dessutom användningen av sociala medier nu vanligare än användningen av traditionella medier på nätet. I hela befolkningen, 9-79 år, använder idag drygt en tredjedel (35 procent) sociala medier en genomsnittlig dag. För traditionella medier på internet är motsvarande siffra 28 procent.

En annan intressant undersökning som studenter vid Göteborgs universitet nyligen genomförde visar också att 91 procent av alla journalister använder sociala medier i sitt arbete, framförallt för att få uppslag, göra person- och allmänresearch och att hitta intervjupersoner.

Så, som svar på frågan: nej, ni behöver inte en blogg, men ni kan må otroligt bra av att ha en.