I dagens DN Ekonomi får sociala medier – inte för ovanlighetens skull – en del utrymme. Utrikeskorren Martin Gelin gräver lite i hur ”folklig konsumtion får Pinterest att växa”, bland annat baserat på en intervju med den framgångsrika social medietjänstens grundare Ben Silbermann. Intressant läsning, särskilt med tanke på att vi här hemma i Sverige fortfarande är relativt få som pratar om tjänsten, inte minst bland företag och organisationer. Det trots att – om man ska tro de siffror och den statistik som till exempel hänvisas till här (fortsättningen på Martins DN-artikel) – Pinterest har uppskattningsvis 50 miljoner användare globalt varav drygt 280 000 i Sverige och av somliga anses vara ”det företag som har bäst potential att nå konsumenter”, i jämförelse med andra webbsociala tjänster.

Men storhet på jorden sprider inte de stora orden överallt. Ibland värt att komma ihåg när man talar om det så ”globala internet” – att det också i högsta grad är lokalt. Ett bra exempel på det är de tjänster långt större än Pinterest, redovisade i samma DN-artikel, som vi närpå aldrig hör nämnas här hemma i Sverige.

Har du hört talas om nummer 3, 4 och 8? Helt okej att svara nej. Men kanske om och just därför också intressant att veta att:

Qzone

…bäst beskrivet som en hybrid mellan Twitter och Facebook, är ett av världens största sociala nätverk med majoriteten av sin användarbas bland boende i Kina. Det grundades 2005 och var från början en plattform främst till för att skriva dagbok och blogga, skicka foton och lyssna på musik. Men har ”långsamt” gått från en individfokuserd plattform till ett gigantiskt socialt nätverk med tjänster och funktioner i likhet med dem exemelvis Facebook erbjuder, såsom QQ Connection, vilken över 540 000 sajter använder på samma sätt som många använder Facebook Connect.

Sina Weibo… 

…är en av Kinas mest populära mikroblogging-sajter (”Weibo” är den kinesiska samlingtermen för mikrobloggande och mikrobloggingtjänster) med cirka 241 miljoner aktiva användare per månad och beskrivs också som en tjänst någonstans i gränslandet mellan Facebook och Twitter. Lanserades hösten 2009 och var åtminstone inledningsvis en plats där kineser kunde dela ocensurereade nyheter (relaterat: senast i dag läser vi om hur Kina blockerar Google. Igen). Under våren har det spekulerats kring huruvida Sina Weibo kan komma bli en reell utmanare till både just Facebook och Twitter i och med sin nyliga introduktion på Nasdaq-börsen.

(Mest nyfikna är annars vi över det Google Translate kallar ”rymdtillämpningar”).

Line… 

…är den Japanska chattappen som genom sitt utbud av sociala och kommunikativa tjänster och direktmeddelande-funktioner kommit att bli ett helt eget community och det största sociala nätverket i Japan där cirka 50 av appens totalt dryga 300 miljoner användare finns. Line utvecklades ursprungligen som app för Apple- och Androidtelefoner och lanserades i Japan 2011. Inom 18 månader hade tjänsten 100 miljoner användare och finns i dag tillgänglig för alla större mobilplattformar, operativsystem och webbgränssnitt och på 20 olika språk (svenska ännu ej ett ibland dem).