Sommaren är kort och så vidare. Men vi hoppas att era semestrar inte regnet bort och att ni som vi så smått går in i hösten med allt från instagrammade solbrännor till Facebookat jobbsug.

Att vi känner oss extrapepp på jobbstarten här är dock inte helt taget ur sommarluften. Som någon kanske redan ramlat över i sitt flöde, fortsätter vi att stärka upp vårt team här på byrån, något som också Resumé uppmärksammade i sin intervju med oss häromdagarna. Det är både med stolthet och glädje vi nu välkomnar Mona som digital strateg och projektledare hos oss. FTW liksom.

helabloggbyran

Tätt inpå med @monawallin

Mona, för de nyfikna, berätta, vem är du?
 Ja, nu har jag ju haft några år på mig att komma på det och några kännetecken har jag kunnat identifiera. Till exempel så måste det alltid röra på sig i mitt liv. Antingen måste jag dra igång något projekt, planera en resa, lära mig något nytt, möblera om, byta resväg till jobbet eller till och med jobb. Det går inte att stå stilla. Samtidigt tror jag om mig själv att jag strävar efter balans, och lugn och ro. En dragkamp mellan ytterligheter.

Jag vill vara världens bästa mamma till världens bästa barn, att vara kollegan alla vill jobba med, vännen som lyssnar och kommer med de klokaste råden och den generösa medmänniskan som inte dömer utan förstår. Det går sådär. ;)

Vad har du haft för dig innan du landade hos oss?
- Efter att ha jobbat som lärare i åtta år skolade jag om mig till kommunikatör i digitala medier på en KY-utbildning på Medieinstitutet. De tre praktikperioderna utnyttjade jag till max och passade på att testa tre helt olika yrken och arbetsplatser. Jag lärde mig opinionsbildning på ett politiskt parti i riksdagen, affiliatemarknadsföring på Tradedoubler och webbkommunikation på Dramatens Bergmanfestival. Efter utbildningen fick jag i uppdrag att starta upp Dramatens närvaro i sociala medier, därifrån gick jag till Naturskyddsföreningen. Där har jag under tre år byggt upp och utvecklat föreningens närvaro i digitala medier. Jag har också haft rollen som community manager, webbredaktör och projektledare för några olika satsningar.

Vad driver dig att jobba med, och leva i (för det får man ju säga att du gör…), den digitala världen?
–  Jag tror på att öppenhet föder generositet, att transparens leder till ärlighet och att tydliga avsikter ger mod, och jag vill vara med och odla den typen av egenskaper. Eftersom den digitala trenden går mot öppenhet, transparens och tydlighet tror jag på internet som verktyg. Internet är för kunskap det pedaler är för cyklar – ett jäkligt bra verktyg för att komma framåt.  Men det är klart, ett visst mått av exhibitionism, kontroll- och bekräftelsebehov kan nog också vara en del av ekvationen.

Varför är det så viktigt, tycker du, att också företag aktivt närvarar på den sociala webben?
 Svaret på den frågan vill jag dela in i tre huvudområden som jag anser är på ”hygiennivå”:

A. För att utvecklas i rätt riktning
Företag som lyssnar och till och med deltar i dialogen får automatiskt en rutin för att förnya sin marknadsundersökning lite varje dag, och får en förkunskap som kan leda till att nästa satsning leder till något som kunderna efterfrågar. Företag som inte aktivt närvarar på den sociala webben missar världens chans att lära sig hur människor pratar om dem och branschen de verkar i.

B. Kundtjänst är marknadsföring
Det sägs att kundtjänst är den nya marknadsföringen, och vad kan tjäna bättre som kundtjänst än att vara där kunderna befinner sig när de behöver dig?

C. Rekommendationer från nöjda kunder
För det tredje så visar ju studie på studie att vänners rekommendationer är en av de viktigaste faktorerna i valet av produkt eller tjänst. Om man vill vara med på rekommendationståget är det nödvändigt att finnas på plats i digitala forum där redan nöjda kunder pratar med sina vänner. Genom en bra och respektfull digital närvaro kan ett företag eller en organisation ta sig hela vägen in i kundernas vardagsrum. Bara man förstår att det måste ske på kundernas villkor. Företag och organisationer som är lätt att hitta, har delbart innehåll och är tillgängliga för kontakt har gjort moderna och effektiva investeringar.

Nämn en tjänst, en app och en blogg du lajkar just nu.
– Oh, svårt. Gillar så många och använder säkert 15-20 appar och tjänster dagligen och jag följer ett hundratal bloggar om olika ämnen. Men eftersom jag är nysemestrad går jag på avkopplingslinjen och väljer Netflix, Instagram och 2xlblog.

Ja, jag är fortfarande lite Netflix-frälst och har mycket kvar att se i det (i och för sig aningen magra) utbudet. Instagram är grymt avkopplande eftersom jag håller det smalt och till vänner jag känner. 2xlblog hjälper mig i mitt pågående hälsoprojekt som ska leda mig hela vägen mot ett sunt förhållande till mat och träning.

Och sist men inte minst – vad innebär det för dig att bli en del av oss på Bloggbyrån?
– 
Att bli en del av Bloggbyrån innebär framför allt många ”första gången som…”. Vilket jag älskar. Tidigare har jag bara jobbat i stora organisationer, på Bloggbyrån blir vi fem med mig. Äntligen får jag chansen att jobba som konsult, vilket jag haft som mål under tiden jag samlat erfarenhet och kunskap på kundsidan.

Det är också första gången jag jobbar med fler som kan ungefär samma saker som jag att bolla tankar och idéer om digital kommunikation med. Jag har haft många fina och härliga kollegor på alla mina jobb, men ni på Bloggbyrån är extra speciella. Se bara på hur ni formulerar den här frågan: ”bli en del av…”. Det finns en värme blandat med skön humor och flexibilitet i Bloggbyrån som jag aldrig stött på någon annanstans. Det blir jag gärna en del av. Men framför allt ser jag fram emot att kunna jobba i en solstol på Skeppsbron!