Birds 2.0 by Christian Heilmann, http://www.flickr.com/photos/codepo8/3838489557/

”Den som Twittrar den lär”  är ett gammalt djungelordspråk som vi använt förut när vi gått igenom viktiga viktiga Twitterord och hur man får något sagt på 140 tecken. Och inget kan vara mer sant. Det egentligen enda sättet att förstå tjusningen med Twitter och hur det fungerar är att ge sig in i Twitterleken och lära sig längs twägen.

Dock finns det en del tips, tricks, knep och knåp som kan vara bra att känna till. Det här inlägget kommer att gå igenom några av dem:

  • Varför sätter folk punkt före användarnamnet – .@användarnamn?
  • Hur fungerar det där med #hashtags?
  • Hur kan jag använda mig av Twitterlistor?
  • Vad är en Widget?
  • Vilka applikationer ska jag använda för att göra twitterjobbet enklare?

Har du fler tricks som du hört talas om men inte förstår hur de fungerar, eller frågor på det som står här, går det jättebra att skriva ett meddelande i kommentarsfältet så ska vi försöka reda ut begreppen.

Varför en punkt i .@användarnamn?

När du tilltalar andra twittrare och börjar din tweet med @användarnamn kommer andra twittrare som följer både dig och den du svarar att se ditt svar i sitt nyhetsflöde.

Twitter försöker skydda sina användare mot alltför intrigerande konversationer genom att se till att användare slipper mötas av replies i sitt flöde. Du kan alltså inte se om de du följer svarar en annan twittrare. Förutom om du följer båda personerna som för konversationen.

Det är i stora drag bra. Du slipper utdragna dialoger mellan människor som inte nödvändigtvis pratar om något du intresserar dig för. MEN, ibland VILL man ju att alla ska se att man svarar någon. Som den där gången då man tar mod till sig och ger ”svar på tal” och vill visa hela världen att man är tuffast och starkast av alla. Då är det bra att veta att det Twitter sorterar bort från folks flöden är tweets som börjar med @.

För att kunna svara snabbt genom att bara klicka på reply-knappen men ändå bli synlig i folks flöden använder sig många av av tricket ”punkt före”: .@användarnamn för att tweeten ska visas för alla. Men det viktigaste är, som sagt, att tweeten inte börjar med ett @. Om du frågar mig om råd kommer jag att säga att det är snyggare med en omformulering. Även en dålig omformulering är bättre än en punkt:

Punkt före @ i en tweet

Men det är en smaksak förstås. Det är bara vad jag tycker.

Hur kan jag använda mig av #hashtags?

Hashtagen skapar en länk till ett flöde med tweets som alla har det gemensamt att de innehåller samma hashtag. Fördelen med att använda hashtags är att du alltså kan följa ett flöde med tweets som alla (när det fungerar som bäst) handlar om samma sak. Den tekniken kan användas på flera sätt. Varav några är:

Diskussionsämnen: För att samla intressenter kring ett ämne. Vissa hashtags har haft hög aktivitet under flera år, som till exempel #svpol (svensk politik) eller #swgreen (svenska miljöfrågor).

Kampanj: För att etablera ett nyckelord för en kampanj och samla reaktionerna och diskussionerna kring kampanjen på ett ställe.

Evenemang: Genom att redan i inbjudningsstadiet etablera en hashtag för evenemanget man arrangerar syresätter man en positiv atmosfär redan innan evenemanget startar. Information kan twittras ut till deltagarna och deltagare kan nätverka, dela länkar, diskutera förväntningar (eller vad de nu önskar prata om) redan innan evenemanget sätter fart. Under evenemangets gång är det guld värt, både för arrangörer, deltagare och de som inte kunde komma, att följa diskussionerna och skaffa sig en uppfattning om vad de handlar om, och hur stämningen är. Efter evenemanget underlättar hashtagen enormt för spridning av länkar, mer information och fortsatta diskussioner.

TV-program: Få twittrare undgår hashtagen #melfest i februari månad. #debatt #agenda #letsdancese är några andra välkända TV-twitterhashtags. #letsdanceSE är extra intressant eftersom det är ett exempel på ett världsomspännande evenemang som genom tillägget SE får en lokal anknytning. Tillägget SE gör att taggen blir unik för den svenska versionen av programmet. Den som vill följa snacket kring den amerikanska varianten kan följa #letsdance.

#baraförattmankan och #förskojskull kan man också använda hashtags bara för att det adderar lite humor till texten. Om man nu tycker att det är kul. #fail #dålighumor #meniblandfårmantilldet.

Twitterlistor

Hashtags är alltså ultimat för den som vill kunna följa ett ämne. Men ibland är det inte vilket ämne som det pratas om som är viktigt, utan man vill veta vad en viss grupp twittrar om. Då kan listor vara användbara. När du har en lista med twittrare kan du följa just de twittrarna i ett specifikt flöde.

Den som skapar listor kan göra det öppet eller låst. Alla öppna listor är fria för vem som helst att följa.

Säg att du till exempel vill ha koll på vad alla kändisar pratar om. Det finns tre sätt att göra det.

  1. Sök upp en kändis i taget och kolla vad de twittrar om.
  2. Skapa en egen lista med de kändisar du vill hålla koll på.
  3. Följ någon annans kändislista.

Skapa en egen lista

För att skapa en egen lista går du till din egen profilsida gör du så här:

  1.  Klicka på ”lists” i menyn och sedan “create list”.

  2. Döp och beskriv listan och klicka på “save list”.

  3. Lägga till vem du vill till din lista genom att klicka på “add or remove from lists” bakom kugghjulet när du är inne på kändisens profilsida.

Lägg till en twittrare till din lista

När du har lagt till alla kändisar du vill hålla koll på kan du sedan gå till din lista och följa deras tweets.

Kolla vad folk i din lista twittrar om

En sådan här lista kan vara fiffig att göra över till exempel sina kunder, twittrare som ofta pratar om en samhällsfråga som man själv gärna pratar om, eller vill hålla sig uppdaterad om. Eller varför inte samla alla deltagare till ditt evenemang i en lista? Det är en trevlig gest till andra deltagare att kunna hitta andra twittrare som ska gå, eller föreläsa på evenemanget.

Hitta listor som andra skapat

Har man lite tur är det någon annan som gjort en lista lik den man själv tänkt göra. För att hitta en lista med kändisar (för att hålla mig konsekvent) är det bara att söka på “kändisar” och välja “collections” till vänster.

Hitta listor genom att söka efter Collections

Då får du upp en lista med listor som andra skapat med samma namn. Hittar du någon lista du gillar kan du prenumerera på den genom att klicka på “subscribe” och sen hittar du den bland dina egna listor. (Dock att du inte kan lägga till eller ta bort twittrare själv från andras listor).

Widgets

En widget är för den som besöker en webbplats eller en blogg – en liten ruta med innehåll som uppdateras automatiskt. En twitterwidget är alltså en ruta på en blogg eller en webbplats som visar upp tweets. Till höger om det här inlägget kan du se en twitterwidget med rubriken ”nytwittrat”.

Det är busenkelt att skapa en sådan ruta med hjälp av Twitters egna widget-creator. Du väljer själv vilka tweets du vill visa. Dina egna, ett sökordsflöde, en hashtag, en lista, dina favoriter. Du gör dina inställningar och designar den själv. När du är klar skapar Twitter en kodsnutt som du lägger på din webbplats eller blogg där du vill ha den. Sen är det klart.

Många bloggverktyg och CMS-plattformar har egna plugins som du kan göra widgets med också.

Hur håller jag koll på allt som sägs?

Till att börja med: det gör du inte. Glöm att ens försöka hålla koll på allt som alla twittrare pratar om. Däremot går det att hålla ganska bra koll på vad som sägs om dig, dina intresseområden, vad det pratas mest om i olika regioner, och vad de du följer eller dina listade twittrare säger.

För dig som vill twittra lite för egen del, för privat bruk, räcker twitter.com och Twitters egna mobilapp väldigt långt. Du kan enkelt hålla ett öga på dina mentions, direktmeddelanden, ditt flöde och enstaka sökord när du behöver dem.

Men för dig som tänkt jobba professionellt med Twitter blir det snart ganska tröstlöst att knappa in de olika nyckelorden och listorna du bevakar gång på gång. Då behöver du ett smidigt verktyg där du lätt sparar och kommer åt de olika flödena. Det finns massor med vettiga verktyg, men för att hålla det här någorlunda kort kommer jag att välja att tipsa om de verktyg jag själv använder i min vardag och försöka gå in något på varför jag använder just dem.

Tweetdeck

Tweetdeck är en applikation som du kan ladda ner till din dator eller besöka via din browser. När du loggar in kommer du att mötas av den vy och de inställningar som de var när du lämnade senast använde applikationen.

Kolumner

Det fina med Tweetdeck är att du spar alla dina flöden i olika kolumner. Du kan ha kolumner för alla du följer, listor, dina mentions, DMs, sökord, hashtags, enstaka twittrare, ja i princip exakt vad du vill.

Du kan till och med ställa in att du vill ha en kolumn där medlemmar i en speciell lista twittrat ett specifikt sökord, och att endast tweets med ett visst antal RTs eller favoriseringar ska visas.

Notifikationer

Dessutom kan du bestämma själv vilka kolumner du behöver få notifikationer från, och hur. Det betyder att du kan få en notifikation varje gång någon nämner ett sökord, eller en hashtag, eller vad du nu valt för flöde i den specifika kolumnen.

Bevakningstjänster

För dig som jobbar professionellt med Twitter men tycker att det ändå är överkurs att hålla så noggrann koll på saker och ting, och inte har som mål att själva nätverka utan mest bara bevaka, kan vi rekommendera en bevakningstjänst som till exempel ConnyCom eller Lissly. Genom de tjänsterna kan du hålla koll på allt som sägs om utvalda nyckelord i alla olika kanaler. Du kan begära att få dina träffar i ett mejl så ofta du vill för att enkelt hålla ett öga på vad som händer.

Så, nu har vi gått igenom några viktiga funktioner på Twitter och hur du kan använda dem för att dra nytta av Twitter som den fantastiska kanal för att nätverka och hålla koll på vad som händer i både den stora världen och i den lite mindre världen som rör dig, ditt varumärke och dina intressen.

Vill du lära dig mer?

Missa inte våra tidigare inlägg ”Sju ord ord du måste kunna som ny på Twitter” och Att få något sagt på 140 tecken som förhoppningsvis också odlar lite fjädrar på nykläckta Twittervingar!