Det här inlägget är del 6 av 7 i vår bloggserie Tema: Företagsblogg

företagsblogga för interna behov och employer branding

Har du funderat på varför dina medarbetare, eller potentiella medarbetare, vill jobba på just ditt företag? Varför vill du arbeta där, och med du gör?
Alternativt: varför har du startat det företag du driver?

Har du en önskan om att ditt företag ska vara attraktivt att arbeta på kan det vara en idé att fundera på två viktiga saker.

  1. Hur ser du till att medarbetarna utvecklas och trivs på jobbet?
  2. Hur tar du tillvara den kunskap och (förhoppningsvis) goda stämning som finns på arbetsplatsen?

Handen på hjärtat. Är det inte så att de kunskaper som medarbetare skaffar sig under sin tid på företaget ofta försvinner när medarbetaren slutar? Du som jobbar på eller driver ett lite större företag har säkert också problem med att många undrar vad de andra egentligen gör på dagarna. Vad vet du själv om dina medarbetare, deras kompetens och processer?

Ett sätt att underlätta för dig själv och dina medarbetare att utvecklas, dela med sig av sin kompetens och att behålla viktiga insikter och kunskap i organisationen är att låta medarbetare företagsblogga.

Medarbetarbloggar sätter igång viktiga processer inom respektive individ och ett utvecklande informationsflöde som lyfter upp kompetenser, skapar nya idéer och ökar chansen att behålla kunskap inom organisationen kommer du också att se externa effekter. Ett företag som visar upp sig med gott självförtroende utstrålar säkerhet och blir ännu mer attraktivt.

Den utomstående som möts av ett företag där medarbetare blir litade på, visar upp sin kunskap och ser att det finns ett flöde av idéer kommer garanterat att tycka att det är en attraktiv arbetsplats. Vem vill inte ha frihet under ansvar i sin arbetsbeskrivning?

Medarbetarbloggar kan också ha en varumärkesbyggande effekt eftersom det personifierar och tydliggör företagets verksamhetsområden.

Alltså, behöver du nyrekrytera då och då, lära känna och behålla dina medarbetares kompetenser och egenskaper i större utsträckning samt gillar när verksamheten utvecklas, då kan det vara läge att öppna upp för medarbetarna att företagsblogga.

Vem bloggar?

Låt de medarbetare som vill blogga göra det. Målet bör vara att varje avdelning har en blogg och att minst en person från varje avdelning delar med sig. Men tvinga ingen.

Att dela med sig av sina tankar, idéer och kunskaper måste bygga på lust. Vanligtvis finns det fler skäl till att inte vilja, än skäl till att vilja. Låt de som vill fungera som ambassadörer och låt kunskapsflödet växa organiskt.

Alla kanske inte är vassa skribenter. Någon kanske gör ett bättre jobb genom att fotoblogga, podcasta eller videoblogga. Det viktigaste är att medarbetarna får möjlighet att uttrycka sig, bolla sina idéer, skryta lite och bli lyssnade på. Låter du människor som är så pass hängivna din verksamhet att de tillbringar mestadelen av sin vakna tid med den få veta att du litar på dem kommer du att få samma respekt tillbaka. Så fungerar vi människor. Oftast.

Vem läser bloggen/bloggarna?

I första hand bör den här typen av bloggar riktas mot medarbetare och vara en viktig del av internkommunikationen. Men det finns goda möjligheter att rikta sig mot potentiella medarbetare också.

Hur ofta bloggar man?

Det är svårt att sätta någon generell frekvensregel på medarbetarbloggar. Naturligtvis bör det viktiga vara att man bloggar när man har något att säga. Men vår erfarenhet är att “kniven mot strupen” ökar mandatet att skriva. Ju längre det dröjer till nästa inlägg desto större blir prestationsångesten. Måste man blogga så kommer man på vad man har att säga. Så en riktlinje är att försöka få ut minst ett inlägg i veckan.

Vad skriver man om?

Beroende på vilken funktion man har i verksamheten varierar givetvis ämnena. Men det här är några generella uppslag:

  • Hur man löst utmaningar i sitt arbete.
  • Hur andra löst utmaningar liknande de man själv har i sitt arbete.
  • Trender inom yrkesområdet.
  • Problem man ställs inför och behöver diskutera med andra.

När medarbetare får möjlighet att formulera och dela med sig av sina idéer och hur deras kompetens utvecklar verksamheten inom sitt respektive område skapas ofta en stolthet över sin arbetsplats. Ofta öppnas också nya dörrar och möjligheter. Dessutom får du och dina medarbetare en löpande dokumentation av företagsbloggarnas arbete, ökad medvetenhet om hur arbetsinsatserna på företaget hänger ihop och möjlighet att lära sig av varandra.

Tidigare inlägg i temaserien om företagsbloggande:

  1. Varför ska man företagsblogga?
  2. Blogga för sökmotor- och sajtoptimering
  3. Stärk affären
  4. Stärk ditt varumärke
  5. Driv engagemang i samhällsfrågor

Det här är det sista inlägget i vår serie om företagsbloggande. Men vi kommer tillbaka på tisdag med en sammanfattning. Nu kommer det att firas påsk här på bloggen. Och det börjar vi med redan i morgon. Så vi ses då!