Det här inlägget är del 4 av 7 i vår bloggserie Tema: Företagsblogg

blogga_for_Branding_01

Du som har jobbat, eller jobbar på, ett företag som behöver förtydliga vilka ni är, eller behöver förändra den allmänna uppfattningen om er, kan med fördel använda bloggplattformen till att utveckla och precisera företagets identitet.

Testa dina värderingar gentemot din omvärld och etablera ambassadörer/talespersoner för ditt varumärke. Varför inte prova en mer personlig tonalitet?

I samverkan med kunder och intressenter på andra sociala medier har du möjlighet att få direkt feedback på ditt agerande. Därmed får du en unik chans att skruva tills det känns bekvämt och tydligt vad du står för samt vad du vill åstadkomma med din verksamhet.

Allt du gör i samverkan med andra formar sedan hur dina kampanjer och övrig kommunikation utformas, och ju mer du vet om hur du uppfattas, desto bättre utväxling kan du få på dina insatser.

I många av de sociala kanalerna behöver ofta fatta dig kort. Har du mer att berätta än vad som ryms på några rader i en tweet kan det vara begränsande att inte få utveckla dina tankar och idéer. Med en länk till ett blogginlägg kan din tweet plötsligt innehålla en massa information.

En blogg som används för att etablera synen på ett varumärke är också en mycket bra plattform att ha för den som vill skaffa sig ett kontaktnät i bloggosfären. Har du en blogg är du en del av bloggosfären och det är en fördel när du vill knyta kontakt med andra som bloggar.

Vem bloggar?

Den här typen av blogg bör drivas av den eller de på företaget som känner sig tryggast i företagets värderingar. Det kan vara en kommunikatör eller marknadsförare. För att verkligen kunna få effekt och nytta av den tid man lägger ner är det är viktigt att samma person också har möjlighet att hålla koll på vad som sägs om företaget i andra forum. Och att man också reagerar på det som sägs.

Ta gärna in gästbloggare. Både personer inifrån och utanför organisationen. Det är trevligt att kunna ta del av hur andra ser på ditt varumärke också.

Vad skriver man om?

Vad man ska blogga om varierar beroende på företag, men rimligtvis bör grundidén vara att utgå från verksamhetens kärna och företagets värderingar. Att kommentera händelser i branschen, kanske nya trender, och att tydliggöra för dig själv och läsarna var du står och hur du förhåller dig till det.

Vem läser bloggen?

De som gillar ditt varumärke och bryr sig om hur det går. Till en början medarbetare och folk i branschen, men i samverkan med andra sociala medier kan du även väcka intresse hos kunder och intressenter. Kanske börjar även konkurrenter att snegla åt ditt håll med en intresserad och gissningsvis avundsjuk blick.

Hur ofta bloggar man?

En brandingblogg är bra att försöka hålla uppdaterad på regelbunden basis. Gör ett schema där du tar din tid och dina resurser i beaktande. En bra riktlinje är att blogga minst en gång i veckan, men det viktigaste är att du har en kontinuitet i dina publiceringar och ett tydligt syfte med dina inlägg.

Kul att du läste ända hit. Tidigare inlägg i temaserien om företagsbloggande är:

  1. Varför då?
  2. Blogga för sökmotor- och sajtoptimering
  3. Stärk affären

Imorgon fortsätter vi med ett inlägg om att använda bloggen som ett verktyg för att driva viktiga samhällsfrågor. Som Robert Aschberg sa ofta för länge sedan: ”Hääääng med”.