Det här inlägget är del 3 av 7 i vår bloggserie Tema: Företagsblogg

blogga_for_produkter_01

Lanserar ditt företag ofta nya produkter och/eller tjänster? Eller har ni tjänster och produkter som utvecklas kontinuerligt? Eller har ni produkter som folk älskar så mycket att de skulle kunna säga upp sig från sina jobb för att få känna att de var en del av den livsstil som ditt varumärke andas?

Okej, det sista var kanske lite överdrivet, men det vi vill komma till är att antingen om du och/eller din målgrupp har behov av att kommunicera kontinuerligt, så kan bloggen vara en perfekt plattform för den engagerade målgruppen att ge sin feedback till dig, vilket du kan använda när du utvecklar din produkt eller ditt sortiment.

Genom att blogga om produkter som du har, planerar att skaffa eller utveckla kan du knyta ännu starkare band mellan dig och din viktigaste målgrupp – din fanbase. Lyckas du med det kommer du att få idéer och förslag på hur din verksamhet kan bli ännu bättre, du får reda på vilka som är dina verkliga varumärkesambassadörer och tillsammans med en bra webbshop har du alla möjligheter att också driva försäljning genom din företagsblogg.

Ytterligare en vinst är att en blogg är en utmärkt åtgärd för att öka chansen att bli hittad av sökmotorer. Det skrev vi om i den andra delen i den här företagsbloggserien.

Vem bloggar?

Det viktigaste är att den som bloggar kan känna, eller frammana en känsla av passion för produkterna. Att hen är kreativ och kan hitta på roliga vinklar. Är fanbasen av den lite större karaktären är det viktigt att den som ansvarar för bloggandet också har en god förmåga att administrera kommentarstrådar.

Gärna en copywriter i samarbete med någon som jobbar med produktlinjen.

Vad bloggar man om?

  • Skriv om nyheter som kommer, varför du väljer att ta in dem, hur de kommer förändra livet för kunderna.
  • Berätta företagets historia, visioner och om hur ni växer.
  • Skriv om varifrån produkterna kommer, hur de är tillverkade och vad som är speciellt med dem.
  • Berätta om hur man använder dina produkter.
  • Skriv om erbjudanden och utförsäljningar.
  • Bjud in till, eller skriv om evenemang ni deltar i.
  • Förändringar i företaget.
  • Skriv om andra roliga händelser i din bransch.
  • Använd mycket bilder.
  • Skriv om produkter/tjänster du redan har. Sätt dem i situationer du inte är van att se dem. Skapa lite humor kring dem.
  • Släpp in dina fans i din verksamhet och fråga vad de tycker innan du tar beslut.

Vem läser bloggen?

Fansen, och dina konkurrenter som avundsjukt kommer att snegla åt ditt håll och önska att de var lika roliga och öppna som du.

Hur ofta bloggar man?

Blogga på. Så ofta du kan. Gärna varje dag. Hellre kort och för jämnan än sällan och långt.

 Nu gör vi ett serieuppehåll över helgen och återkommer på måndag med ett inlägg om hur du kan använda bloggen som verktyg för att stärka ditt varumärke.