Vi sitter i skrivande stund på PR of Swedens månatliga event på Barbro vid Hornstull. (PR of Sweden är alltså ett branschnätverk för oss som…jobbar med PR. Och vi ses ibland. På såna här events, med inbjudna gäster). Ikväll har Roger Åberg från Feber presenterat sitt nya koncept Tjock, en nyhetssajt nischad mot livsstil – typ garderob, garage, kropp och strupe – och män. Utöver att konceptet i sig är intressant, fastnade vi under preson för en grej vi tror att många i PR-branschen kan behöva påminnas om: personalisering.

Vi på Bloggbyrån jobbar ju inte så mycket med traditionell mediebearbetning (även om vi jobbar tätt med personer som gör det, och som gör det riktigt bra), men vi jobbar ju en del med att höra av oss till bloggare. Det viktigaste för oss när vi gör det, är att det vi har att komma med ska vara relevant och intressant för den vi kontaktar. Med andra ord, att det ska vara högst personaliserat. Det som Roger gjorde tydligt under sin dragning är att det finns stor anledning att tänka precis likadant när det kommer till journalister. Vill du nå igenom bruset och ut på en viss tidning eller en viss sajt (tjock.se, till exempel…) – varför tänka att ”one message suits them all”, aka det klassiska pressmeddelandet?

Tjock.

På Tjock har de till exempel ganska specifika önskemål om att materialet de får skickat till sig (och då uppmuntrar de verkligen alla att skicka grejer, tjock.se har ett högt tempo och publicerar dagligen massor) ska vara kortfattat och kärnfullt och, eftersom sajten bygger på STORA bilder, vill de att en bild ska vara minst 2000 pixlar stor. Bilder som är mindre än så blir troligtvis inte publicerade, oavsett om ämnet är intressant eller inte. Ett viktigt tillägg är att de bör vara tillgängliga, det vill säga, lägg inte (STORA) bilder bakom lösenordsskydd på en intern bildbank.

Vår spontana slutsats här alltså: utforma och skicka inte ett pressmeddelande om en nyhet du vill ha ut. Utforma fem. Eller tio om så behövs. Vi lever i en värld som alltmer bygger på personalisering och anpassade behov – ett ämne vi hoppas återkomma till snart – och då behöver vi lägga större tid och engagemang på något som passar den enskilda publicisten, i sin tur anpassade för den enskilde mottagaren.

 Tack till Mikaela Waxin och PR of Sweden för ännu en skön och givande kväll!