När jag var liten hyrde min familj ett sommarhus på Gotland. Den lilla stugan låg på tomten till ett större hus där det bodde en gumma. Under sommarloven välkomnade gumman sina barnbarn som var jämngamla med mig och min bror, så vi umgicks en del.

Hon var en mysig dam med knarrande röst och hade förmågan att få barn att verkligen känna sig sedda. Men hon var inte bara en farmor, markägare och mystant utan även en tävlare. Hon prenumererade på korsords-och tävlingstidningar och skickade in bidrag till alla kampanjer det annonserades om i livsmedelsaffären. Hon löste till och med barnpussel i Bamse och kamratposten med vänster hand, skickade in dem och överöste barnbarnen med vinster. Det var hennes hobby och hon verkade tycka att det var attans roligt.

vinnare

Många känner nog igen typen, den inte nödvändigtvis sportintresserade tävlaren, ordvrängaren, pusslaren eller fotografen i kompisgängen som plötsligt bjuder på bio med checkar. Självklart har dessa ”supertävlare” ett eget community. Gumman på Gotland hade med största säkerhet varit en flitig besökare där, om hon hade varit från en annan generation, till exempel samma generation som Sandra.

Sandra bor med sin sambo och två katter i Göteborg och har alltid gillat att leka med ord. Hon är en av de tävlare vi skrev om på bloggen för några veckor sedan och det var i en kommentar under det blogginlägget vi fick kontakt.

Hon berättar i ett mail att hon tävlade mycket men sporadiskt redan som tonåring men att det var först 2007, när Sandra hittade sidan blienvinnare.com, som tävlandet tog fart på allvar.
– Det visade sig finnas fler som jag, som gillade att tävla och jag blev motiverad av att se vilka fina vinster många av dem plockade hem. Detta sporrade mig att bli bättre, skriva bättre slogans, motiveringar och tävla mer. Det som skiljer en tävlare som mig från någon som tävlar sporadiskt är kunskap och erfarenhet. Jag deltar i hundratals tävlingar varje år, är otroligt självkritisk, skickar inte iväg något halvdant och utmanar ständigt mig själv till att bli bättre.

Bakom sidan Blienvinnare.com står Sven-Anders som beskriver sig själv som en balanserad men ändå extrem person.
– Jag befinner mig mitt i livet med två barn, bil och villa. Utåt en ganska vanlig person men under ytan kokar det av idéer och när jag fastnat för något blir jag lätt fanatisk.

Idéen till Blienvinnare.com fick Sven-Anders när han studerade på universitetet.
– Ett sätt att dryga ut kassan medan jag pluggade var att tävla och vinna prylar och pengar på nätet. Sidan som fanns då var rätt dålig så jag startade en egen. I början tävlade jag mycket själv men med tiden tog studierna och sajten mer tid och jag började istället serva andra tävlingssugna.

Sven-Anders berättar om att tävlingarna i början av 2000-talet mestadels bestod av slogans och motiveringar för att sedan med hjälp av nya tekniker och högre medvetenhet från företagen bli mer kreativa.
– Det jag tycker är lite synd är att många företag kör tävlingar där man endast ska dela på Facebook för att vara med. Den typen av tävlingar är för det första inte tillåtet enligt Facebooks riktlinjer och för det andra tråkiga och kräver ingen tankeverksamhet. Många av våra medlemmar har varit proffstävlare i flera år och de slogans och motiveringar jag fått ta del av kan man inte annat än imponeras av. Det finns helt enkelt de som vet hur man skriver bra slogans och motiveringar som går hem.

En utomstående uppfattar inte vid första anblicken Blienvinnare.com som ett community, men Sandra understryker att gemenskapen är en av de roligaste sakerna med Blienvinnare.com.
– Folk i min närhet tror att ”den där, hon vinner ju jämt” men de inser inte vilken tid och energi som ligger bakom. På Blienvinnare.com har jag träffat många nya vänner från hela landet som gläds åt när man vinner något man länge velat ha och förstår sig på tävlandet som en kreativ uttrycksform och hobby.

En av de största utmaningarna som engagerad tävlare är, enligt Sandra, att få företagen att utforma bättre tävlingar.
– En del arrangörer lyssnar när man skriver till dem men långt ifrån alla. Fusket är så utbrett men arrangörerna som bryr sig är få och inser inte att det ger badwill när fuskare gynnas.

Här nedan kan du läsa en förkortad version av Sandras tips till företag som aktivt jobbar med eller vill jobba med tävlingar.

  • Var uppmärksam på rösterna i röstningstävlingar. ”Vanliga röster” kommer inte klumpvis så som de gör på manipulerade sätt.
  • Om ni skapat ett spel, testa det och räkna ut hur mycket poäng som är rimligt att få utan manipulation. Det finns många program som manipulerar webbaserade spel och gör att tävlare kan plocka skyhöga poäng.
  • Många stora bloggare arrangerar interna tävlingar för att deras läsare ska rösta på deras bidrag, speciellt om vinsten är dyra resor, kläder med mera och tävlingen avgörs med röster. Innan ni beslutar er för en vinnare, googla och kolla att allt har gått rätt till.
  • I motiveringstävlingar är det bra att inte snäva åt motiveringsmöjligheterna för mycket. På tio ord hinner man exempelvis inte längre än hit, och det blir svårt att faktiskt komma på en kreativ motivering med en sådan begränsning.
  • Publicera alltid vinnaren. Den som vinner har troligtvis lagt ner mycket tid på sitt bidrag och blir alltid glad för offentligt beröm. Genom att publicera en vinnare bevisar man också att det faktisk finns ett pris och undviker att misstankar skapas.
  • Om en tävling avslutas på söndag kväll och vinnaren publiceras på måndag morgon är det uppenbart att organisatören inte gått igenom de bidrag som kom in under helgen. Det irriterar många.
  • Lev som ni lär, följ era egna regler, skriv tydliga regler och ge aldrig priser till anställda eller vänner. Detta är big no-no’s som många tror att ingen märker.