Vi ser att det är stora förändringar på gång i reklambyråvärlden just nu.

I vårt egna nätverk utvidgar pr-byråer sitt erbjudande med reklamtjänster och reklambyråer som knyter pr-konsulter tajtare till sig för att samordna sitt erbjudande. Vi genomför fler och fler kampanjer ihop med reklambyråer och blir allt oftare kontaktade av reklambyråer som vill ses och diskutera samarbeten.

Men vilken kunskap ska man som reklambyrå satsa på att ta in? En pr-konsult som är riktigt bra på traditionell mediebearbetning är självklar, men den personen behöver kompletteras med människor som kan sociala medier.

För att kommunicera effektivt i sociala medier behövs en person som har en bra strategisk förmåga, som kan allt om digitalt analysarbete, omvärldsbevakning och sökoptimering, som är en vass webbutvecklare, en stark kreatör, en lysande skribent och en bra formgivare. Med andra ord, det är inte en (1) person som behövs utan en hel arbetsgrupp.

Som av en slump är det precis så här som vi på Bloggbyrån är sammansatta. Så hör av dig, du som behöver förstärka reklambyråns pr-erbjudande. Vi gillar att jobba med reklambyråer.