Att starta den här byrån har gett mig anledning att lite oftare hälsa på i reklambranschen, som jag ju kommer från innan mitt skifte till pr-världen 2007. Visst, jag har fortsatt att läsa om bra kampanjer, träffa gamla kollegor, gå på Guldäggsfester och seminarier; men jag har ändå betraktat reklamvärlden lite utifrån de senaste åren.

Därför känns det extra kul att vi allt oftare blir tillfrågade av reklambyråer om vi kan hjälpa till i projekt, och allt oftare blir sammanförda med reklambyrån via kunden.

Vi skrev om det här i ett tidigare inlägg, om en reflektion från Webbdagarna där Magnus Westerberg från Mogul höll en dragning. Den handlade delvis om att sluta arbeta i silos och integrera olika byrådiscipliner under redaktionsliknande former.

Skarpa projekt är såklart den bästa formen för att hålla kvar kontakten med reklamvärlden, men det finns fler. Ett exempel är Guldäggspodden, stöttad och initierad av branschförbundet Komm. Min kollega Jennifer nämnde den här podden i ett lite bredare inlägg om poddar vi gillar.

Guldäggspodden

Sara Haag gör ett superjobb som moderator med raka och smarta frågor och gästerna är några av de bästa och mest erfarena personerna i reklamvärlden. Senaste avsnittet handlar dock om pr med branschpersonligheter i studion som Linda Waxin från Edelman, Johan Östlund (dammit, du var svår att hitta Johan) från Jung Relations (Jung har lagt byråsajten på Pinterest, intressant …) och Billy McCormac från Prime – byråer som varit föregångare för gränsöverskridande arbete inom kommunikation.

Ta en halvtimme och lyssna, och kolla gärna in tidigare avsnitt också, det om bristen på mångfald till exempel. Namnet på avsnittet säger väl egentligen allt om det här specifika branschproblemet: ”Vita medelålders män som gör saker ihop”.

Ha en skön söndag alla.