En ny e-handel växer nu starkt på Instagram: bloppisar. Unga tjejer (det är nästan bara tjejer) skapar en ny användare och döper den till @bloppis_sthlm, @grymbloppis, eller något liknande.

Sök på bloppis i Instagramappen (som användare eller hashtagg) och du kommer att bli förvånad över mängden bloppisar som finns och vuxit fram på kort tid.

Transaktionerna är små, läppstift för 10 kr, bok för 20 eller jeans för 100. Bilden måste vara tydlig och säljande, med en välskriven och säljande text till. Diskussionen om priset eller om någon vill byta mot något annat startar i kommentarsfältet, men övergår oftast i en chattapp som Kik till exempel. När dealen är klar bestäms var man ska träffas, en central plats i stan oftast, där pryl byts mot pryl eller pengar. För att lösa problemet med kontanter börjar till exempel Swish användas allt mer.

Det är inga små nätverk som växer fram. Flera tusen följare ger en ganska imponerande räckvidd. Tonen är trevlig, hjälpsam och bloppisar hjälper varandra att synas.

Alla bloppisar med 400+followers, gör en shoutout på mig så gör jag tillbaka”

Så här kan en dialog se ut:

 

Men Blocket då, varför säljer man inte där? Blocket uppfattas som tråkigt, krångligt och dessutom dyrt (en annons kan ju kosta mer än försäljningpriset på varan). Blocket ingår ju inte heller i särskilt många människors sociala nätverk och är inte en naturlig del av det sociala ekosystemet med t ex Instagram, Facebook och Kik, i det här fallet.

Precis som tjejerna dominerar bloggvärlden och får en fantastisk träning i skrivande och en plattform för att visa vem man är dominerar de även här. Instabloppisar är en riktigt bra förberedelse för kommande jobb, där förhandlingsvanan som bloppisar ger kommer att komma till stor nytta.

Här är ingen ”Afraid to ask for the business”, om man säger så :)

Det här blogginlägget en del av utmaningen #Blogg100 – minst ett inlägg om dagen i hundra dagar. Det börjar idag, så du hinner vara med du också!