Jag både skäms och är stolt över att jag tippade fel men rätt om årets Guldäggsvinnare i pr-klassen, ToolPool, av den fascinerande breda byrån The Fan Club i Malmö. Bred säger jag för att det inte var länge sedan de vann Guldägg i den hyfsat icke-digitala kategorin Tidningsannonsering för Sydsvenskan-kampanjen ”Kom närmare”.

Min tanke var att kampanjen för Malmö Järnhandel var för liten och lokal för att tävla med andra företagsjättar som också blivit rejält omskrivna. Samtidigt konstaterade jag ju att kampanjen fick ”Full pott på alla juryns bedömningspunkter” utifrån de kriterier som ett Guldägg ska uppfylla.

Och medan det starka blosset från Volvos The ballerina stunt snabbt brinner ut så fortsätter ordet att spridas till fler och fler varefter som människor bokar upp sig på gratislån av verktyg och sprider det i sociala medier.

logolite

Juryns motivering: “En handling säger mer än tusen ord. Därför är handlingar avgörande för relationer, dialog och uppmärksamhet. Men framför allt är handlingar avgörande för värdeskapande. I en tid då kommunikation blir en naturlig del av företag och varumärkens erbjudande måste vi i kommunikationsarbetet söka de handlingar som ligger nära affären. Handlingar som utvecklar affären. I synnerhet om det är en liten affär på en tuff marknad. Tack ToolPool för ert goda exempel! Grattis Malmö Järnhandel och The Fan Club”.

Stort grattis än en gång till The Fan Club:

tumblr_m9jiy2vCHX1rsmwq5