heads

En sak som återkommit i våra byrådiskussioner på senare tid är behovet av att förvalta det material som skapas för att engagera våra kunders målgrupper i sociala medier. Tanken föddes någonstans mellan diskussioner om den eventuella ”Facebook-döden” och enstaka uppdateringars extremt korta livstid.

Sår ett frö för innehållsförvaltning

När rubriken ”Time for Brands to Build Their Own Social Sites Facebook, Twitter and Instagram shouldn’t control your customer relationships” dök upp idag på AdWeek känner vi att tiden är mogen att börja så några frön. Vi vill inte gå så långt som att tycka det låter som en bra idé att företag ska bygga sina egna sociala nätverk, men vi tror det är dags att börja prata om hur vi på olika sätt kan förvalta innehåll som skapas för att delas i sociala nätverk och omvänt, hur vi kan bli ännu bättre på att möjliggöra för konsumenter att interagera med varumärket på egna domäner.

Nu: mycket produktion, lite förvaltning

För väldigt många företag innebär social kommunikation att man producerar innehåll för de specifika nätverken. Innehållet är anpassat för att engagera på de olika sociala sajterna. Ibland kan det innebära snabba ryck och man lägger 3-4 timmar på att designa en bild och skriva copy som engagerar tusentals människor på till exempel Facebook. Men 24 timmar senare har posten halkat ner utanför synhåll i människors newsfeeds och då börjas det om från början. Man har vunnit människors hjärtan en liten stund, stärkt relationen lite, och instinktivt lärt sig något om målgruppen. Men borta är innehållet, chansen till konvertering och användardatan äger Facebook. Det blir mycket produktion och lite förvaltning. Det är dags att försöka tänka i ett steg till.

Behov: innehållstrategier med förvaltning

Vi tror att en del av lösningen på det här kan vara strategier som innehåller långsiktiga planer för innehåll, stegvis uppbyggda berättelser som har sin bas på sajten. Till exempel kan en blogg vara en utmärkt plattform att bygga sina stories på, förutsatt att den ligger på egen domän. (Läs gärna vår serie om företagsbloggande för fler tankar kring det här). Att en och samma story kommer att kunna återanvändas på olika sätt och med olika vinklar i olika syften och i olika kanaler. Det här hänger ihop med behovet av att integrera kommunikationsinsatserna på ett och samma företag, och att tänka igenom hur varje innehållsbit ska kunna utnyttjas i hela det kommunikativa ekosystemet och få ett längre liv. Vi tror också på interaktiva funktioner som ger besökare mervärde och företagen bättre kunskap om besökarnas beteenden.

I första hand blir vinsterna med bättre innehållsförvaltning:

  • Bättre kontroll över sitt innehåll. Att innehåll inte bara ska vara publicerat på hyrda eller lånade domäner.
  • Bättre kontroll över kundernas beteenden.
  • Kunderna får närmare till köp om de är on-sajt och interagerar.
  • Sajten blir bättre sökomptimerad då tid på sidan ökar.
  • Bättre kvalitet på innehållet när man tänker mer långsiktigt. Företag tvingas bli bättre på att berätta sin story.
  • Effektivare kommunikation över hela linjen.

Det här är tankar som vi kastat upp i luften på vår byråkammare. Nu kastar vi även upp dem här. Hur tänker du kring det här?