Facebook är på gång att rulla ut ännu en förändring. Det gäller att hänga med.

För några veckor sedan justerade de algoritmen för personliga sidor. Tanken med den förändringen var att se till att du inte missar inlägg som är viktiga för dig. Du kanske har märkt att det kan ligga förhållandevis gamla inlägg från dina vänner upp i ditt nyhetsflöde sedan en tid tillbaka? Det är tack vare (eller på grund av?) den nya algoritmen för personliga sidor som ser till att kusinens bröllopsuppdatering inte halkar ner i ditt nyhetsflöde så att du istället får ta del av andra kusiners rekord i Candy Crush Saga.

För företag som driver Facebooksidor innebär dock den senaste uppdateringen ännu större konkurrens om utrymmet. Det i sin tur tenderar att leda till ett, ur personliga användares perspektiv, alltför frekvent och kanske på gränsen till desperat uppdaterande och annonserande. Beteenden som ofta ses som störande av många användare. Så nu börjar Facebook ställa lite högre krav på företagssidorna.

För sidor och sidägare har det under en längre tid har det lönat sig att producera inlägg som uppmanar till att ”gilla” och ”dela”, utan att ta någon större hänsyn till kvaliteten på inlägget. Det vill Facebook ändra på med den senaste justeringen av algoritmen som i slutändan styr vad du kommer att se i ditt nyhetsflöde.

Den stora frågan för oss som jobbar med Facebooksidor hela dagarna blir ju då naturligtvis: ”vad menar då Facebook med kvalitet?”

Skapa relevant innehåll och visa att du är en seriös avsändare
Bland de tusentals faktorer som är inbakade i algoritmen väljer Facebook själva att lyfta fram några som enligt dem ska tyda på att inläggen håller hög kvalitet:

  • Hur ofta innehåll döljs av användare (vilket antyder att inlägg från sidan har låg kvalitet).
  • Om sidprofilen är komplett (har en seriös avsändare).
  • Om sidans följare också följer andra sidor som bedöms ha hög kvalitet (har en seriös fanbase).

När Facebook rullade ut den nya algoritmen på en testgrupp såg de ökat engagemang på inläggen (alltså fler gillningar, kommentarer och delningar). De märkte också att det var färre inlägg bland som doldes bland testpersonerna.

Ingen större förändring för de flesta
Slutligen meddelar Facebook att det här kommer innebära ganska liten förändring för de allra flesta sidor. De som jobbar med relevant innehåll på ett trovärdigt sätt för att bygga relationer med sin fanbase kommer troligtvis att kunna se fram emot en högre engagemangsgrad än tidigare.

Nu blir Facebooks algoritm bättre för sidor som satsar på kvalitet

Nu blir Facebooks algoritm bättre för sidor som satsar på kvalitet

Eftersom det är så vi på Bloggbyrån alltid rekommenderar att jobba med Facebooksidor så väcker den nya uppdateringen inget annat än förhoppningar hos oss.