Näthandeln går uppåt och det är väl ingen överraskning att de stora företagen väljer att satsa pengar på bra webbshoppar ihop med showrooms, istället för att dra på sig massor av kostnader med lokala butiker och lager. Men även microhandeln, med till exempel secondhand och hobbycrafts, går upp i form av informella bloppisar (som vi skrev om igår) och auktioner i kommentarsfält.

Buy & Sell

Nackdelen med de informella sätten att handla är att det oftast krånglar till sig så fort man kommer till betalningssteget. Ingen har kontanter, man ska föra över till konton etcetera. Eller så får man köra iZettle eller Swish, vilket verkar funka ganska utmärkt.

Eller så kan man testa Ribbon, som är en tokschmutt tjänst som gör att man blixtsnabbt kan lägga upp en produkt med pris, bild och video av produkten, samt dela den till Facebook och Twitter. Eller varför inte lägga upp en smart köpknapp på din sajt? Som den här:

Buy Now

Känner du att du behöver bli av med något på ditt skrivbord? Det gjorde jag (klicka på knapp ovan). Mina brillor tyckte jag såg lite väl stekiga ut, så jag la upp dem för $15 och höll tummarna.

Vi vet att Anton Johansson är på g med något liknande Ribbon, men just nu kan man bara anmäla sitt intresse till Osom.

Vad kostar de olika alternativen?

  • Swisch är helt klart billigast. Det kostar 1 kr per överföring (fast just nu är det avgiftsfritt på Handelsbanken hela 2013 och på SEB är det fritt till slutet av juni 2013).
  • iZettle kostar ca 250 kronor om man vill ha kortläsaren och då hamnar prislappen på 2.75% per transaktion. (Det går att köra utan kortläsaren men då landar 1.50 kr + 3.50% per transaktion)
  • Ribbon landar på det hutlösa (…) 2 kr + 5%, fast då får man den där fina köpknappen och enkelheten i att dela i alla sociala medier.

Swish känns onekligen som en framtida lösning för att slippa alla överföringar och knep och knåpande, men kanske inte riktigt som ett givet betalningmedel online. iZettle är egentligen bara ett rent subsitut till kortläsare och Ribbon lite mer som en embeddbar webbshop.

  • Du som testat runt lite, vilka tjänster använder du och hur tar du helst betalt?

UPDATE: Tydligen har Ribbon lite problem med att betala utan att ange state code, men passa på att leva ut din dröm som startup-ninja i  SF och ange US-CA (Kaliforniens kod).  

UPDATE 2: Mailade med Hany Rashwan, som är CEO för Ribbon. Tydligen har de inte hunnit fixa betalningslösningen för fysiska varor till utom-amerikanska köpare. Digitala varoro och tjänster ska tydligen funka bra. Så ni som vill ha mina brillor får komma förbi med en hundring direkt till tullhuset.