Det finns såklart mycket bra att lyfta fram från Webbdagarna. Jennifer har en (som vanligt) välskriven sammanfattning av några av alla intryck. Men för att fokusera lite väljer vi idag att lyfta fram en presentation från dag 1 som vi gillade särskilt mycket.

Magnus i fokus på Webbdagarna

 

Magnus Westerberg som är Strategy & Communications Director på Mogul höll ett föredrag som han kallade ”Kom upp ur era silos” som handlade om scenarioarbete, redaktionsplanering och vikten av att synka alla kommunikationskanaler för att hålla ihop kampanjen och varumärket. En anledning till att vi gillade det var att Magnus pratade om ett uppdrag som vi just nu är involverade i, Solupproret för Telge Energi som går i alla tänkbara köpta kanaler, parallellt med hög aktivitet i sociala medier.

 

Men det var ärligt talat inte det främsta skälet till att gilla Magnus dragning. Kom upp ur era silos var en uppmaning till kommunikationsvärlden i stort. Under mina år i reklamvärlden har jag alltid varit förvånad över att reklambyråer och pr-byråer så sällan har arbetat tillsammans för samma kund och i samma projekt. Men sedan marknads-pr blivit en ny disciplin och vuxit fram i pr-världen på kort tid, tillsammans med sociala mediers framväxt, har byråer inom olika discipliner (tvingats) hitta nya sätt att samarbeta.

Magnus tankar om hur bra samarbetet mellan byråer med olika kunskap kan bli om byråerna bara anstränger sig för att hålla ihop och stötta varandra, kommer till stor del av vårt samarbete för Telge Energi. Tre byråer, Mogul, Mass Creation och vi, tillsammans med en rad engagerade människor inom Telge Energi, har hållt kampanjen vid liv med täta och välplanerade redaktionsmöten där vi peppat varandra och bidragit med ganska olika infallsvinklar på vad vi kan göra.

Mycket av det Magnus pratar om kan låta självklart, men vi vet att det inte är det. Magnus pratar om ett framtida arbetssätt som kommer att vara självklart inom en väldigt snar framtid, och som kommer att förändra förutsättningarna för hela vår bransch. Stora ord, men vi är övertygade om att det är så.

Lyssna gärna på vad Magnus säger om nya arbetssätt bland byråer och se om du känner igen något från din vardag på byrån eller på köparsidan.