Häromhelgen berättade Mona att hon skulle skicka sina barn på kodkollo i sommar. Och det var nästan så man önskade man själv kunde fått bli barn igen.

Nu har vi på byrån inte alla egna barn. Men vi pratar ganska ofta om till exempel skola och undervisning och hur märkligt det är att internetkunskap i allmänhet och webbutveckling i synnerhet inte är något som alla barn naturligt introduceras för i skolan.

Alla kan och vill inte bli kodare, det vet vi förstås, men fler borde få möjligheten att åtminstone bli med baskunskaper och prova på. Som minst i alla fall få en grundutbildning i vad internet är och hur det fungerar. (Jag vet att det här ser olika ut på olika skolor, och vissa är exceptionella på att integrera webb i sin undervisning, men det gäller tyvärr fortfarande långt ifrån alla).

Som tur är finns det fiffiga instutitioner som gör vad de kan för att stötta spridningen av webbkunskap, och därigenom delaktighet i det digitala samhället. Som .se, Stiftelsen för internetinfrastruktur, som bland mycket annat regelbundet tar fram pedagogiska och skönlästa internetguider.

Senast ut är den här söta guiden, eller berättelsen snarare, som enkelt och fint illustrerat förklarar hur internet egentligen fungerar. Målgruppen är barn i årskurs 1-3  och syftet med guiden är, som de beskriver det, att ”möta nyfikenheten hos barn kring hur internet fungerar och stimulera diskussioner kring teknik. Nätet är en central del i barnens liv och guiden är en chans för dem att lära sig mer”.

images

Alltså, internetvettigt tips till dig som har eller undervisar barn eller känner någon som har eller undervisar barn i lågstadieåldern – webbläs, PDF-hämta eller bokbeställ för tjugan styck.

Och heja Hasse teknikjournalist Nilsson och Tekniska museets pedagoger som satt ihop det här!