Debatten kring Facebook-kundtjänstens vara eller icke vara, som också vi med vår post ”Om att bemöta kommentarer och svara på frågor på Facebook”, på vårt sätt valde att bemöta, fortsätter.

I dag är det Johan Ydring, digitalchef på mediebyrån Mindshare, som lägger sig i, i en debattartikel på Dagens Media. I min mening ett vettigt inlägg där Johan inte bara belyser den förändring som Facebook som medium genomgått, utan också ärligt ifrågasätter ”valet” att ha eller inte ha sin kundtjänst där. Eller som han uttrycker det:

”Ytterst få skulle idag välja att inte finnas på Facebook så enligt mig är valet alltså enbart att ‘svara’ eller ‘svara inte’, att vara tyst eller att agera. Sen kan man välja att kalla det ‘kundtjänst’, ‘reputation management’ eller något annat fräsigt ord”.

Johan avslutar också sitt inlägg med tre konkreta punkter som han anser essentiella för att interaktion med ens kunder, oavsett det gäller Facebook eller någon annan digital arena, ska fungera bra. Mitt råd: läs dem. (Sen kan du även läsa vår tidigare bloggpost om community managerns roll, varför den är så viktig och hur man som företag bäst förvaltar den).

Men ännu hellre ska du läsa det här

När du kommit fram till att du vill erbjuda digital kundservice, eller helt enkelt finnas där för dem som vill eller måste ha med dig att göra, (jag säger när eftersom jag hävdar eller åtminstone hoppas att det är vad de flesta kommer fram till), och läst alla tips du tror du kunnat komma över, har du troligen fortfarande allt att vinna på att läsa det här.

Kundo

Kundo kan kundservice

Det vill säga, en filosofi för bra kundservice som är så konkret, humanistisk och proffsigt skriven att jag närpå skulle kunna kalla den religion. Men så är det ju också Kundo – företaget vars mission är att hjälpa andra företag möta sin kunder, svara på frågor och tillvarata idéer och förslag – som ligger bakom den. Så det är ju en filosofi byggd på gedigen kunskap och erfarenhet. Eller ska man kanske säga ”riktlinjer för riktigt bra kundservice, byggda på… riktigt bra kundservice”. Läs.