Härom veckan skrev vi ett inlägg om Konsten att starta ett socialt företag och idag tänkte vi följa upp med en post kring hur vi kopplar olika tjänster och funktioner till varandra för att skapa ett socialt och effektivt ekosystem som inte spammar vettet ur folk.

Med ”konst” vill vi inte på något sätt påstå att det handlar om konstigheter, eller att det vi gör är exceptionellt. Däremot vet vi att det inte är en självklarhet för alla, och har vi bara hjälpt en enda person på webbtraven, så känns det som att ett par bokstäver kring ämnet helt klart är värda sin minimala möda.

Hur vi gör bloggkommentarer sociala

Den här bloggen, tillsammans med resten av sajten, är byggd i ett open source-baserat publiceringsverktyg som heter WordPress. Det är gratis (även om vi betalat en designer för att göra sajten precis så fin som vi tycker att vi fått den), användarvänligt och lätt att anpassa efter olika behov.

I WordPress ingår automatiskt ett system för kommentarer, men med det ”stannar kommentarerna på bloggen”. Det vill säga, det är endast de som är inne och läser själva bloggposten som kan ta del av kommentarerna. Och vill de som kommenterat kunna ta del av en fortsatt diskussion i kommentarsfältet måste de ”prenumerera” på diskussionen via mailnotifikationer.

Trist.

För oss på Bloggbyrån känns det viktigt att vara där användarna är och vi vill att det ska kännas enkelt att dela saker, oavsett det är en hel bloggpost eller ”bara” en egen kommentar. Att dela är ju liksom lite det som den sociala webbosfären bygger på.

Det är också en av anledningarna till att vi valt att implementera kommentarssystemet Disqus. Med det kan våra bloggbesökare välja att kommentera som gäst eller med till exempel sin Twitter- eller Facebook- eller egna Disqusprofil. Det ger både oss och andra användare mer värdefull info om den som kommenterat, och tröskeln att kommentera blir samtidigt lägre (det är lättare att ”logga in”). Dessutom kan man som kommentator väldigt enkelt välja att dela sin kommentar på Twitter och/eller Facebok om man vill, vilket kan dra in fler i diskussionen. Det tycker vi är en både viktig och rolig aspekt eftersom vi av erfarenhet vet att det ofta är i kommentarsfälten som ”det händer”.

Hur vi kopplar bloggen till Facebook, Twitter och andra sociala tjänster (och vice versa)

Som sagt, att vara där användarna/målgruppen/läsarna är, på deras villkor (i motsats till de gamla DM-grekernas vi-tränger-oss-på-oss-sen-kommer-ni-till-oss-motto) tror vi är viktigt. Det gäller inte minst för innehållet på den här bloggen. Den som vill veta vad det står här ska inte behöva besöka vår sajt varje dag för att ta reda på det.

Samtidigt är vi en byrå med kunder och uppdrag och har inte alltid tid att manuellt sitta och uppdatera alla tjänster och dess användare så snart vi publicerat något nytt här. Så, istället tar vi hjälp av ett antal verktyg som gör jobbet åt oss.

Visa på bloggen var vi finns när vi inte finns här

De som besöker vår blogg/sajt ska inte behöva fundera på om vi finns på Twitter och Facebook. Det ska tydligt framgå och det visar vi med våra widgets till höger här, som vi hämtat under ”Redigera sida > ”Resurser” på vår Facebooksida, respektive ”Settings” > ”Resources” (ligger i footer-menyn) på vår Twitterprofil. Förhoppningsvis inbjuder de på ett trevligt sätt till att följa vår blåfågel och gilla oss på Fejjan, vilket ju givetvis är en stark anledning till att vi har dem där.

Twitterfeed – koppla bloggen till Twitter

För att uppdatera followers av vårt Twitterkonto att vi eller en gästskribent (!) sagt nåt nytt smart på bloggen använder vi en tjänst som heter Twitterfeed. Med den tjänsten kan man välja att uppdatera fler tjänster automatiskt (bland annat Facebook), men vi tycker den passar bäst till just det som namnet antyder – Twitter. Efter att ha reggat oss där, lagt in url:en till vår blogg och lite annan info (typ hur ofta den ska kolla efter nypublicerat material, hur vi vill förkorta våra länkar och hur mycket av bloggposten som ska tryckas in i tweetet), uppdateras det nu automatiskt på vårt Twitterkonto så fort vi har en ny bloggpost.

Schmutt!

RSS Graffitti – koppla bloggen till Facebook

Vi får fler och fler tummar på Facebook (like på det!!), och givetvis vill vi att de som diggar Facebook mer än något annat också ska få stanna där om det är det de vill. Med andra ord – vi vill också att våra fans (får vi kallar er det?) ska kunna läsa våra bloggposter på FB, och för att fixa det använder vi en Facebookapplikation som heter RSS Graffitti. Den gör så att våra bloggposter syns i vår Facebooklogg, fint uppdaterat med bild/bilder om sådana infogats i bloggposten.

Övriga tjänster – koppla härs och tvärs och inte alls…

Utöver bloggen, Twitter och Facebook har vi även lite andra mer eller mindre sociala webbkonton. Somliga aktiverade, somliga i väntan på. Till exempel använder vi Slideshare för att lägga upp presentationer om oss, hur vi jobbar med bloggar, hur viktigt det är med omvärldsbevakning etcetera (löftet till oss själva är att hyfsat konstant fylla på där).

Det fina med Slideshare är bland annat att materialet vi lägger upp där är enkelt för andra att dela och ta med sig dit de vill (ungefär som man kan dela och embedda en Youtubevideo var man vill). Vill man kan man också koppla Slideshare till Twitter, Facebook, LinkedIn och andra tjänster så att det automatiskt uppdateras när vi lagt upp en ny presentation. Hittills är det dock en funktion vi avstår från att använda då vi gärna vill kunna berätta lite mer kring presentationen när vi talar om att den finns, och även kunna styra över tidpunkten då vi berättar det (timing är fortfarande inte att underskatta).

MyNewsDesk har vi vårt digitala pressrum där det ska vara lätt för både bloggare och journalister att hämta information och kontaktuppgifter om oss, och inte minst pressmeddelanden i olika format (HTML-text, PDF, Word).  Genom sociala funktioner där kan vi lätt till exempel twittra om nya pressmeddelanden, och med MyNewsDesk Facebookapplikation har även vårt pressrum en egen flik på vår Facebooksida som automatiskt uppdateras när vi lägger till något nytt på MyNewsdesk (och som i sig rymmer ännu fler sociala funktioner…).

Okej. Vi skulle kunna fortsätta forever (hej, vi finns här och där och överallt och ingenstans och hej och hå och…sommarplååååga!), men sätter nog punkt där för idag. Vi har ju liksom en bloggosfär att lyssna på.

Och tycker ni att vi tråkar ut er totalt genom att berätta hur vi jobbar så be oss gärna sluta. Men vill ni berättar vi gärna mer om hur vi mäter webbsociala aktiviteter på smarta sätt och hur vi ser till att andra bloggar, sajter och portaler förstår att vi finns.

Sen tänker vi blogga våra Macar gula och blå med en hel del annat.
Kom gärna med förslag om ni sitter och suger på ett ämne ni vill att vi bankar ut!