Det här inlägget är del 3 av 3 i vår bloggserie Instagram från grunden

Det är dags för den tredje delen av vår Instagramserie. I del 1 kan du lära dig grunderna – vad du ska tänka på när du registrerar dig och skapar en profil. I del två går vi igenom de få men viktiga funktionerna som ger möjlighet att nätverka i kanalen. Det här blir en naturlig fortsättning på det då vi visar på några sätt att hitta personer att följa, och kort om hur du kan få andra att följa dig.

Ställ frågor och hojta till i kommentarsfältet om det är något du saknar.

Vem hittar vi på Instagram?

Instagram slog världen med sin enkelhet när tjänsten lanserades 2010 och ägs sedan en tid tillbaka av Facebook. Redan nu använder 15% av svenskarna Instagram, enligt Svenskarna och Internet 2013.

svenskarna och internet 2013

Det finns dock åldersgrupper där Instagramanvändandet är mycket vanligare. Som bland ungdomar mellan 12-19 år. Drygt hälften av alla ungdomar i den åldern använder Instagram någon gång, och flickorna dominerar. 71% av flickorna och 41% av pojkarna är aktiva i kanalen. Men användningen sprider sig stadigt uppåt i åldrarna.

Vad gör man på Instagram?

På Instagram delar man kvadratiska bilder med ett filter. Många ser fortfarande Instagram som ett mer personligt nätverk än till exempel Facebook och Twitter.

Folk använder Instagram för att dela med sig av allt mellan himmel och jord. Maträtter och kattungar är naturligtvis populära. Precis som vackra utsikter, solnedgångar, årstidernas förträffliga extremer och fot-mot-hav alltid går hem. Men, många hittar sina egna teman och jobbar med färg och form för att få uppmärksamhet.

Från Skitch

Hur hittar jag Instagramanvändare att följa?

När du går med i Instagram hjälper tjänsten dig att hitta vänner som har Instagram genom att söka igenom din adressbok och/eller Facebookkonto. Startar du ett konto för din verksamhets räkning kan det dock finnas en poäng med att följa dina vänner med viss försiktighet och se till att börja med att följa de som du absolut vet är intresserade av din verksamhet. När du startar ett Instagramkonto kommer dina Facebookvänner att få ett meddelande om att du kickat igång, därför är det viktigt att den som startar kontot är någon som har en koppling (läs jobbar på) företaget. Lägg inte ut just det uppdraget på en byrå som till exempel Bloggbyrån (även om vi gärna håller dig i handen om det behövs).

Följ folk du känner till

Vet du någon speciell användare som du vill hitta och följa kan du söka på dess namn och/eller användarnamn. Alla talar inte om sitt riktiga namn och kan därför vara svåra att hitta om man inte känner till användarnamnet. Användare som har vanliga namn kan också vara svåra att hitta på grund av att det ofta finns många användare att välja mellan. Därför är det alltid säkrast att ta reda på “vad de heter på Instagram” om du vill hitta specifika personer.

Här söker du efter användare eller hashtags.

Här söker du efter användare eller hashtags.

Följ folk eller företag inom ditt intresseområde

Vill du hitta användare som postar bilder inom ditt intresseområde är det en bra idé att leta efter användare som postat bilder med relevanta #hashtags. Om det är folk du inte känner kan det dock vara klokt att använda den metoden med viss försiktighet så att du inte förknippas med pushiga spammetoder.

Instagram hjälper till

Ett annat sätt att hitta användare att följa är att bläddra igenom fliken “utforska”. Det är en liten hjälpflik som Instagram tillhandahåller för att hjälpa dig att hitta användare som kan vara relevanta för dig. Till exempel kan det vara populära användare som får många hjärtan på sina inlägg, eller inlägg som gillats av andra användare som du följer.

Folk som tagit bilder av din verksamhet

Vill du hitta användare som tar bilder från den plats där du har din verksamhet kan du genom att ladda upp en bild och lägga till den geografiska platsen som bilden är tagen på (din verksamhets adress), därefter gå in på den platsen för att se vilka foton som tagits på den platsen.

Lägg till den geografiska platsen och sätt på "lägg till på fotokarta".

Lägg till den geografiska platsen och sätt på ”lägg till på fotokarta”.

Finns det inga bilder från din verksamhet kan det vara en bra idé att försöka se till att folk lägger upp bilder från din plats. Vilket leder tankarna till nästa rubrik:

Hur hittar Instagramanvändarna dig?

Andra användare hittar förstås dig på samma sätt som jag beskrivit ovan att du kan hitta användare att följa. Men det finns även andra grundläggande tips. Som att kommunicera ditt Instagramkonto i andra kanaler, till exempel.

Genom att dra igång en Instagramtävling kan du också skapa uppmärksamhet kring ditt konto och få flera följare.

Se till att folk tar bilder av din verksamhet

Se till att folk tar foton av din verksamhet och lägger upp. Det gör du till exempel genom att uppmuntra till det på plats. Bara genom att kommunicera en hashtag på plats påminner du besökare om att berätta att de är där med en bild. Men anstränger du dig lite mer ökar så klart chansen att det sker.

Vilka ansträngningar som kan vara relevanta varierar såklart från verksamhet till verksamhet, men en bra tumregel är att ha någon detalj som sticker ut. Restauranger som lägger upp maten på ett spektakulärt sätt har till exempel större chanser att få “gratisreklam” via Instagram än restauranger som inte gör det.

Genom att använda etablerade hashtags kan du också locka till dig användare. Mer om det i avsnittet om hashtags.

Mer om Instagram på Bloggbyråns blogg

Du kan också hitta följare bland andra Instagramanvändare genom att nätverka med dem i kanalen. Det var det del 2 i vår serie handlade om, så har du missat det har du chansen nu. Är du osäker på hur du sätter igång med Instagram rekommenderar vi att du börjar med del 1 – där går vi igenom hur du skapar och styr öve din profil.