Läser Ajours sammanfattning av sköna aprilskämt och inser hur ett aprilskämt ska konstrueras. Mönsterexemplet som Emanuel Karlsten lyfter fram från 2010 är Andreas Utterhall som dyker upp i fyra olika BB-annonser på VK:s familjesidor.

Det är en svår balans mellan att vara tillräckligt trovärdigt för att luras och att luras på ett sätt som gör att människor inte känner sig kränkta när de inser att de blivit lurade.

SAS aprilskämt om Likeknappar i takpanelen är ett av de bättre jag sett i år.

Jag gjorde själv ett jättedåligt försök idag med mina kollegor där jag påstod att jag funderat länge över påsken, fått ett fantastiskt erbjudande och bestämt mig för att gå tillbaka till min förra byrå. Trovärdigt skrivet tycker jag att det var (även om de påstod att de inte gick på det), men utan den där finessen som krävs för att det ska bli ett bra aprilskämt.

Själva har vi på byrån inte knåpat ihop något eget aprilskämt i år. Vi jobbade med tajta deadlines ända tills det var dags att ta påskledigt (dålig ursäkt, jag vet) och har haft fullt upp under en längre tid. En konsekvens av det är i och för sig att vi tjänat mycket pengar och är redo att anställa folk – med riktigt bra lön och massa förmåner.

Så om du söker jobb och kan tänka dig en lön på 55 000 i månaden tycker vi att du ska höra av dig. Du behöver inte kunna så mycket från start, det du saknar kommer vi att lära dig snabbt.

 

Eheh …, ja du förstår, balansen mellan att luras och luras så den lurade får en bra känsla i magen när hen förstår att hen blivit lurad. Svårt som bara den.

Image 4-1-13 at 12.55 PM