Webbdagarna - Stefan Hyttfors

Idag fick jag den rätt sköna arbetsuppgiften att ta mig till Waterfront i Stockholm och slå mig ner i konferenssalen för att hålla koll på att de sa rätt saker på Webbdagarna. Jag hade tyvärr inte möjlighet att stanna hela dagen, men förmiddagens tre keynote-talare sa tillräckligt med bra saker för att ödmjukt kunna traska därifrån i snöstormen med huvudet fullt av inspiration.

Det här är mina tre viktigaste note-to-selfs i korthet:

  • Utvecklingen sker inte i USA och Europa.
  • Var lokalt relevant.
  • Den digitala revolutionen har knappt ens börjat.

Den långa versionen – för dig som orkar läsa mer

Beata Wickbom hade tagit med sig Perihan Abou-Zeid och massor av fakta som jag gissar överraskade många. Som till exempel att:

  • Nigeria är det land som har störst användning av Facebook på mobilen.
  • Det land där det gjorts flest youtubevisningar per person är Saudiarabien
  • 25% av LinkedIn-användarna befinner sig i Indien.

Vi blev också presenterade för NoonAlniswa – kvinnan som tog alla i rummet med storm, enligt Twitterflödet. Hon har en Youtubekanal med 178 413 prenumeranter. Tyvärr är det på arabiska. Vilket för tankarna till ett citat i Beatas och Perihans presentation:

”Local content is King Kong.”

Dit – till det lokala i det globala perspektivet – tog också Tomas Bennich  med oss. Vi bjöds på en resa genom smarta mobila lösningar, från världens olika hörn. För att nämna några exempel:

Innovationskraft finns överallt. Gemensamt för alla exempel är att de är relevanta för en viss grupp människor, genom att lösa ett problem som i de allra flesta fall är lokalt, kulturellt eller geografiskt betingat. Därför är det viktigaste av allt, för den som vill slå igenom på nya marknader, att förstå drivkrafterna på den marknad den tänkt erövra. 

Det finns mängder av fallstudier och inspiration i hörn av världen som inte är USA och Europa. Det händer just nu som allra mest i Asien, Mellanöstern, Brasilien och även i Afrikanska länder.

Nu kommer vi till det här med fönsterknackarna

Sist men inte minst kommer jag då till dagens inledande keynote-talare Stefan Hyttfors. Visst händer det massor. Men tro inte att du lever mitt i den digitala revolutionen. Den har knappt ens börjat.

Stefan tog ett övergripande och uppvaknande grepp på vår tid och pratade om civilisationernas historia. Han gick in på hur vi människor alltid hållit oss organiserade i hierarkier och vidare till att ifrågasätta vår bild av frihet, för att slutligen landa i att det ekonomiska systemet vi har idag inte kommer att hålla.

Gör öde-ö-testet på sedlar och guld så säger det sig själv: pengars värde är bara ett påhitt. Tänk om vi skulle gå över till ett system som bygger på något som faktiskt har riktiga värden? Som till exempel att byta varor och tjänster. Det finns redan teknologi för att göra det utan att behöva gå tillbaka till bondesamhället. Ändå försvarar politiker och väljare det system vi har. ”Hur ska det gå för bankerna?”. ”Hur ska det gå för skivbolagen?”. ”Och mediahusen?!”

– Ja, innan väckarklockan uppfanns fanns det fönsterknackare, säger Stefan. Morgonpigga rackare som knackade på folks fönster när det var dags att gå till jobbet. När väckarklockan uppfanns sa man ”hur ska det gå för fönsterknackarna?”.

Man vet vad man har, men man vet inte vad man får. En av Stefans roligare poänger var jämförelsen mellan Forrest Gumps

”life is like a box of chocolate – you never know what you’re gonna get”

Och vad som troligtvis skulle bli vår version:

”never try a piece you haven’t had before”.

Revolutionen som bara är i sin linda, endast i upptakten av sin utveckling, kommer att handla om relationer och samarbeten. Mänsklighetens framgångsfaktor är samarbetsförmågan, och det är den som kommer att leda revolutionen framåt, om vi får tro Stefan Hyttfors.

Det var 1500 ömsom hoppfulla, ömsom livrädda konferensdeltagare som gick på kaffepaus efter det. Jag låter Mattias Östmars citerande tweet avsluta mitt försök till sammanfattning av en givande förmiddag: