Häromveckan fick vi ett samtal från Ardalan Samimi på Dagens Opinion. Han undrade om vi kunde tänka oss svara på frågan ”Hur bygger man en Facebook-kampanj?”. Det kunde vi. Mats fick gå in och stjäla showen och här nedan kan ni läsa intervjun med honom, som publicerades i DO:s senaste (och i vanlig ordning fullspäckade) veckomagasin ”Veckans brief”

Allt fler använder Facebook och andra sociala medier för sina kampanjer. Vissa lyckas, andras misslyckas. Bloggbyråns grundare Mats Lindborg, som bland annat gjort den hyllade Anti Scampi-kampanjen, ger sina bästa tips för hur man bygger en.

Det allra viktigaste och mest grundläggande i en kampanj är att ha en bra idé, berättar Mats Lindborg.

– Du ska ju få folk att haka på, engagera sig och gilla sidan. De ska tycka att det är okej när uppdateringarna kommer i ens flöde. Då måste man ju ha en bra idé. Vad fyller den här sidan för funktion, hjälper det på något vis, är den underhållande?

När idén är klar, och själva sidan är på plats, gäller det också att ordna en bra organisation kring kampanjen och ett bra samarbete med kunden. Som exempel ger Mats Lindborg kampanjen Anti Scampi som Bloggbyrån gjorde tillsammans med Naturskyddsföreningen.

– Vi bildade då en arbetsgrupp med kunden, med en person från Naturskyddsföreningen, som var intresserad av och förstod sig på sociala medier. Den personen hade i sin tur bra kännedom om sin egen organisation, vilket gjorde att när det uppstod frågor på loggen på Facebook så visste hon vem hon kunde kontakta internt för att snabbt få tillgång till relevant och bra information, säger han.

Ett annat viktigt inslag i skapandet av en Facebook-kampanj är att ha med sig fansen redan från början.

– Det är otroligt viktigt. Det är något man gärna glömmer, och som vi nyligen såg ett exempel av i McDonalds Twitter-kampanj som gick överstyr. Man hade glömt göra förjobbet, säger Mats Lindborg.

Hur gör man förjobbet?
– I vårt fall, med Naturskyddsföreningen, så hade vi en lanseringsplan för kampanjen, där vi involverade bloggare, journalister och andra personer som stod på Naturskyddsföreningens sida. Vi berättade för dem om kampanjen innan lanseringen, så de var snabba på att komma in och gilla sidan.

Dessutom kan organisationen få ”beskydd” av fansen.

– En konsekvens av att ha med sig fansen på det här sättet, är att när det uppstår en diskussion, där någon är kritisk eller bara ett nättroll, så behöver inte exempelvis Naturskyddsföreningen vara den som är först ut med att möta kritiken. Utan det kan vara någon annan som är på organisationens sida, säger Mats Lindborg.

Något slut finns inte heller på en kampanj i sociala medier. Därför är det viktigt att fortsätta underhålla den även efteråt.

– Man plockar ju inte ner en sida som ligger uppe, och som ett antal människor har gillat och engagerat sig i. Då är du tillbaka i den här organisationen, man måste ha resurser för att pyssla om sidan och bevaka vad som sägs under en längre period.

Omvärldsbevakning är även det viktigt i samband med en kampanj i sociala medier.

– Det bör vara ett professionellt verktyg, som man betalar licenspengar för. Har man en sådan bevakning på plats underlättar det att både se vad som skrivs och att vara proaktiv, men det förenklar också sammanställningen och det blir enklare att dra lärdomar av kampanjen, säger Mats Lindborg.

Men varför ska man göra en Facebook-kampanj?
– Facebook är ju en så pass självklar plattform i dag, som används av så många, att jag skulle nog snarare vända på den frågan. Varför ska man inte vara på Facebook? Det kan ju finnas skäl för det, men vänd hellre på frågan, då det är så pass naturligt att göra någonting på Facebook.