Marknadsföring är problemlösning. Problemet och lösningen kan vara mer eller mindre fiktivt: ”Du blir coolare och kanske får ligga mer om du har på dig de här skorna”. Eller ”Alla som dricker ekologisk mjölk hamnar i himlen”. Eller ”Om du köper den här klockan kommer ditt liv bli mer spännande, typ som Brad Pitts ”. Eller ”JOIN THE (superficial) MOVEMENT!”.

Förr i tiden var det inte svårare att uppfinna hjälpmedel som människor kunde ha nytta av, men de var svårare att sprida kunskap om och distribuera runt världen eftersom verktygen behövde vara fysiska och man saknade stora och snabba informationskanaler.

Idag har vi allt det där och många av oss är ständigt på jakt efter nya verktyg för att göra vår vardag lättare, roligare och mer spännande. Varför hoppar inte fler företag på tåget, tar tillfället i akt och försöker lösa ett riktigt problem? Många appar som utvecklas i marknadsföringssyfte bygger endast på att skapa en direktlänk mellan marknadsavdelningen och konsumenten: push-notifikationer om sajtuppdateringar, event eller erbjudanden.

Prima problemlösare

Här under är tre företag som på något sätt löst ett problem för konsumenten.

Kalles Kaviar – Kalles Äggklocka

Kalles äggklocka

https://itunes.apple.com/se/app/kalles-aggklocka/id424603129?mt=8

.SE – Bredbandskollen

bredbandskollen

http://www.bredbandskollen.se/

Nike – Nike + iPod (Nike och Apples samarbeten blir bara starkare och starkare)

nike and apple

https://ssl.apple.com/se/ipod/nike/run.html

Mer än en snygg pay-off

Som en liten person i en stor målgrupp utsätter jag mig gärna för kommersiella budskap från någon som gör min vardag effektivare och roligare. Volkswagens projekt ”Rolighetsteorin” har bevisat att man genom att göra bra men tråkiga saker roligare kan förändra människors beteenden. På samma sätt borde fler företag jobba för att fylla en större funktion i sina konsumenters vardag utöver att vara snygga, mumsiga eller lustiga. Genom att lösa problem kan man vinna hjärtan, och med det en större chans att fler vill lyssna på det man har att säga.

Nike är ett varumärke som tagit den digitala revolutionen på allvar, gaddat ihop sig med Apple, och nu inte bara utforskar en ny marknad och digitala träningshjälpmedel, utan även bokstavligen rusar ifrån konkurrenterna.

Idag har alla företag möjligheten att vara något mer än en snygg payoff.