Growth hacking är något som det bubblats om länge i Silikondalen men som på senare år börjat bli ett etablerat uttryck. För att förstå vad Growth Hacking är och vad en Growth Hacker gör är det lättast om man först förklarar vad man, i detta sammanhang, menar med ”hacker”.

Growth Hacking

Bilden av hackern som en ung grabb som från sitt sovrum bryter sig in på servrar och snor kreditkortsuppgifter bara för att han kan är på väg bort. Under de senaste åren har många DIY- (do it yourself) och Life Hack-listor blivit virala och gemene fredagsmys-föräldrar har fått lära sig att hacking snarare är en “arbetsmetod” eller ett tillvägagångssätt än något som nödvändigtvis har med semikriminella datanördar att göra.

En hacker (i detta sammanhang) är någon som går utanför ramarna för att nå ett mål och letar nya, effektivare metoder för att lösa problem. Även om growth hacking kan tillämpas på en uppsjö av affärsområden är termen som vanligast när det kommer till att generera användare, innehåll eller ekonomisk tillväxt inom företag vars affärsidé antingen är helt eller delvis digital. Det kan handla om ett digitalt verktyg, socialat medie eller e-handelsplattform.

Här under kan ni läsa om två Growth Hack-skolboksexempel:

Hotmail

Microsoft-Hotmail-Logo

När Hotmail, långt innan man pratade om viralitet eller sociala medier, på otroligt kort tid lyckades etablera sig som en av världens största mejltjänster var det genom ett på den tiden nytt knep. De lade in frasen “PS. I love you. Get your free e-mail at Hotmail” som en länk till hotmail.com, längst ner i samtliga av sina användares mail. På detta sätt blev alla som använde tjänsten reklampelare och verktyget spred sig som ett virus över världen. Apple upprepade senare stuntet och man kunde i botten av alla mail skickade från en iPhone läsa “Sent from my iPhone”.

AirBnb

AirBnB20091118-0918

För att se till att deras sajt snabbt fylldes med annonser om var man kunde hyra rum eller lägenheter gick företaget in och spammade de som la ut sina lägenheter på Craigslist. Tjänsten uppgav i sina mail att de var den största lokala aktören för uthyrning av bostäder (vilket var en lögn) och att man genom deras tjänst kunde undvika spam. Tricket funkade och AirBnb blev för bara en kort tid sedan värderat till runt 60 miljarder kronor.

I grund och botten handlar growth hacking om att uppfinna nya sätt att nå ut med information eller nya arbetsmetoder som får dina användare att agera som du vill. Growth hacking kräver oftast en förståelse för både kommunikation, teknik och beteende samt att företaget bakom är villiga att testa nya modeller för att nå ut till människor.

PS. Förutom att bara komma på nya sätta att nå ut med budskap handlar growth hacking också om att hela tiden A/B-testa sin kommunikation och föra noga statistik över sin försäljning vs. trafik för att hitta det mest effektiva sättet för sitt företag eller varumärke att konvertera besökare till betalande kunder eller användare av en tjänst.