Det känns som att det eskalerat, det här med kampanjer som slår fel, får kraftig kritik eller missar målet. Kanske är det medvetna strategier för att slå igenom i bruset, och att man har gått på myten om att all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet. Kanske beror det på att man inte tänkt färdigt.

Oavsett skäl så är det svårt att hantera drevet om man inte är beredd. Med några enkla regler går det att undvika eller, om man så vill, förbereda sig på en kritikerstorm.

Vi vill därför rekommendera att nogsamt tänka igenom vilken kritik som kan komma dyka upp och från vilket håll, så att man slipper krishantera i panik. Här nedan har vi listat några YAY (och not okey) att checka av innan lansering.

I'm ready

1. Håll koll på din omvärld

YAY: Håll koll på hur din fråga/produkt/bransch diskuteras i sociala medier.

Not okey: Dra igång en kampanj utan att ha koll på hur budskapet kommer att tas emot av olika grupper.

2. Håll koll på din samtid

YAY: Håll koll på det allmäna diskussionsklimatet och vilka ämnen som ligger på ”minerad mark”. Yänk noga igenom att budskapet inte i onödan är provocerande eller kränkande för minoriteter och grupper som kämpar för sina rättigheter. Det betyder att du bör hålla koll på frågor som gäller kön, etnicitet, kultur, sexuell läggning, religiös tro, ideologisk uppfattning, funktionsnedsättning och ålder. Säljer du en produkt bör du också ha koll på miljöfrågor.

Not okey: Utgå från normativa uppfattningar utan att ha tänkt igenom det noga och ha ett syfte med det som går att argumentera för på ett sätt så att det håller för granskning.

3. Var ärlig

YAY: Var transparent och ärlig om vem du är och vem du samarbetar med, även om du gör en stealthkampanj (med andra ord en kampanj där det inte är direkt uppenbart vem som är avsändaren). Vi har sett tillräckligt många exempel på kampanjer som visserligen blir omtalade, men som ramlar in under myten ”all uppmärksamhet…”.

Not okey: Ljug. Mörka samarbeten.

4. Var relevant

YAY: Håll dig till det du gör bäst. Delta gärna i samhällsdebatten, men se till att du har ”på fötterna” och att du ger dig in i frågor som är relevanta för din verksamhet.

Not okey: Försök skaffa dig poänger inom områden som du inte kan något åt.

Sammanfattning

Alltså. Innan du lanserar din kampanj. Ställ dig frågorna:

  • Vilka kommer att reagera på budskapet och hur?
  • Har vi kollat att vi inte omedvetet diskriminerar/kränker någon utsatt grupp?
  • Är det enkelt att förstå/ta reda på vem avsändaren är?
  • Är det här relevant för vårt varumärke/vår verksamhet?

Är svaret nej på någon av frågorna men det kittlar tillräckligt för att ni vill köra ändå? Se till att ha din FAQ på plats och se till att det finns talespersoner tillgängliga för att bemöta kritiken i alla kanaler med dina argument för varför du valde att göra som du gjort.