Det här inlägget är del 1 av 7 i vår bloggserie Tema: Företagsblogg

Varför blogga?

Det här är del ett i en serie om företagsbloggande här på Bloggbyråns blogg. Syftet med serien är att lyfta upp företagsbloggfrågan och hjälpa dig som har svårt att bestämma dig för om det är värt att ta sig tid att blogga, eller redan bloggar men behöver lite stöd i hur du ska göra det framöver.

Tanken är att du ska kunna förkovra dig i ämnet på ett enkelt sätt och se till att du tar rätt beslut om företagsblogg eller ej grundat på rätt underlag och kopplat till rätt syften och mål.

Till att börja med tänkte vi att du ska få chansen att fundera lite på din egen verksamhet, och vilka behov du har av en eventuell företagsblogg. Kan du svara ja på en eller fler av de här frågorna är sannolikheten stor att du och din verksamhet skulle kunna se fördelarna med att få företagsbloggandet på plats, på rätt sätt och med rätt ambitioner.

Engagemang i samhällsfrågor

  • Har ditt företag behov av att kunna kommunicera snabbt och publikt med berörda intressenter?
  • Påverkas er verksamhet av händelser i omvärlden eller i er bransch?
  • Skickar ditt företag löpande ut pressreleaser och debattartiklar med hopp om genomslag i medierna?
  • Finns det någon som helst risk för ditt företag att någon gång hamna i medialt blåsväder? (retorisk fråga)

Bygga varumärke

  • Har ditt företag behov av någon form av varumärkesförflyttning eller vill förtydliga varumärkets/företagets värderingar?
  • Använder ditt företag en tonalitet i sin kommunikation som kan kännas omotiverat stel och omodern?
  • Har ditt företag en eller flera talespersoner eller någon annan form av ambassadörer som för er talan eller är ert ansikte utåt?
  • Har ditt företag någon gång funderat på att det vore bra att nå ut till bloggare?
  • Är ditt företag aktivt i andra sociala kanaler?

Internkommunikation och Employer branding

  • Har ditt företag kunniga och nöjda medarbetare och finns det behov av nyrekrytering ibland?
  • Skulle du vilja synliggöra dina medarbetare mer?
  • Ser du några fördelar med att bygga och visa upp stoltheten över att arbeta på ditt företag?
  • Har ditt företag problem med att medarbetares kunskap och erfarenheter från sitt arbete försvinner om medarbetaren slutar?
  • Finns det ett behov av att sprida kunskap inom organisationen generellt?

Stärka och utveckla affären

  • Lanserar ditt företag ofta nya produkter/tjänster?
  • Har ditt företag behov av att veta vad dina kunder/intressenter tycker och tänker om er verksamhet och/eller produkter och tjänster?
  • Säljer ditt företag någon produkt eller tjänst online?

Sökmotoroptimering och optimering av sajt

  • Ser du några fördelar med att få bättre synlighet i sökmotorer som till exempel Google?
  • Skulle du vilja öka konverteringen på din webbplats?

Fundera lite på det här ett slag. Imorgon kommer nästa inlägg. Då börjar vi bena mer i det här. Beroende på vad ditt företag pysslar med och vilka mål och behov ni har, kommer rekommendationerna för en företagsblogg att se olika ut.

Anteckna gärna vilka frågor du svarade ja på. Det kan komma till användning när det är dags att sätta syfte och mål för ditt företagsbloggande.

Vi kommer att gå mer in i detalj på de här 14 punkterna. Vi kommer också att förklara hur vi rekommenderar att man jobbar med bloggen, det vill säga vårt svar på frågor som

  • “Vem ska skriva på företagsbloggen?”
  • “Hur ska vi hitta tid till att blogga?”
  • “Hur ofta måste man blogga?”
  • “Vad ska vi egentligen skriva om?”
  • “Men vem läser egentligen en företagsblogg?”

Välkommen tillbaka imorgon. Då fokuserar vi på de argument som borde få alla att spetsa öronen.