Det här inlägget är del 2 av 7 i vår bloggserie Tema: Företagsblogg

Blogga försökmotoroptimering

Tänk om du varje gång du gick in i en mataffär för att handla mjölk var tvungen att ta dig förbi en massa människor som skulle berätta om andra produkter som finns i affären, eller hur de jobbar med miljöfrågor, och dessutom tvingade dig att fylla i en enkät för att berätta vad du tycker om produkter du kanske inte ens testat?

Nej, sånt får man se till att göra på ett smartare sätt. Det har de allra flesta butiksinnehavare förstått. Det börjar bli dags att vi som jobbar med webben också tar tag i det här.

De allra flesta sajter har på tok för mycket information som ligger i vägen för affären. Och frågar du oss så ska du absolut fortsätta med att ha innehåll. Men inte på den plats där du förväntar dig att folk ska handla av dig.

Folk hittar dig genom sök eller snack

Men vet du, tänk om dina kunder har kommit till dig just för att de faktiskt redan visste hur bra du var – och tänk om det är så att de hört det av en vän? Läst det på någon blogg? Hört ryktet om att du faktiskt är precis så bra som du säger att du är. Om inte – då har de antagligen hittat dig genom Googles sökmotorer, för att de sökt efter information/produkter/tjänster som du tillhandahåller.

Det handlar alltså om att att göra det lätt, både för de som redan hört talas om dig och de som söker sig till det du erbjuder, att hitta det de är ute efter.

Sökmotoroptimera

Ju fler kanaler du själv är aktiv i på internet, desto fler möjligheter har du att äga dina egna sökträffar. Ju mer innehåll du har som beskriver din verksamhet och dina produkter i relation till hur dina kunder/medlemmar/intressenter använder dem och söker på dem, ju oftare kommer ditt namn att dyka upp som en relevant träff när människor söker efter information som du tillhandahåller.

Låt sajten generera affärer

Samtidigt: ju fler olika val du har på din webbplats desto sämre kommer sidan att prestera. Det innehåll som finns på webbplatsen bör i en ideal värld vara extremt tajt, sökmotoroptimerat och tydligt guida besökaren till avslut. Det här gäller oavsett om du med avslut menar att man ska knappa in ett telefonnummer, köpa en vara, prenumerera på ett nyhetsbrev eller ladda ner en rapport. Google gillar relevant text.

Vilket innehåll beror på dina behov

Bloggen fungerar alltså som ett verktyg för att hålla sajten ren från distraherande objekt så att du kan fokusera på att affärer där. Självklart behöver du ha någonting att skriva om också. Beroende på vilken typ av verksamhet du bedriver och vilka behov och mål ni har i din verksamhet kan bloggen ha lite olika syften och inriktningar. Några dagar framöver kommer vi att skriva om hur du kan tänka kring bloggande om du har behov av

  • att stärka dina affärer
  • att stärka ditt varumärke
  • driva företagets engagemang i samhällsfrågor
  • bättre internkommunikation och att stärka dina medarbetare

Läs gärna också gårdagens inlägg, som hjälper dig lite på traven om du går och funderar på vilken typ av blogg som skulle vara till nytta för dig och din verksamhet. Imorgon skriver vi om hur en företagsblogg kan stärka dina affärer. Vi ses då!