svenskarna-och-internet-2014Hela Sociala Medier-Sverige håller andan en dag som denna. Hur ser trenden ut? Har vi rätt i vår känsla att vår bransch fortfarande är framtiden, eller är sociala nätverk på utelistan så att vi borde investera i megafoner istället för kompetensen ”skapa engegamangshöjande innehåll och strategier”.

Du gissade rätt. Idag släpptes Svenskarna och Internet 2014, och vi fick svar på våra frågor.

Dagen har varit full av annat, så i ärlighetens namn har jag bara hunnit snabbspola mig igenom rapportens kapitel om kommunikation och sociala nätverk. Så jag nöjer mig med fem viktiga punkter från rapporten:

  • Användandet av sociala nätverk fortsätter att växa. Andelen som är med i ett socialt nätverk ökar fortfarande. Det gäller nu främst bland de äldre i åldern 46–75 år.
  • Tiden vi lägger på sociala nätverk ökar. Utslaget på alla internetanvändare uppgår ökningen till en halvtimme i veckan.
  • Facebook fortsätter att dominera. När det kommer till Facebooks app, så är den installerad på 43 procent av alla mobiler och då bör man jämföra det med bank-appar som landar på 27%.
  • Instagram är årets skräll och är det nätverk som ökar mest. 78 procent av flickorna 12–15 år är där någon gång och 62 procent av pojkarna. 62 procent av flickorna är där dagligen och nästan hälften (45%) flera gånger om dagen.
  • Det är större skillnad mellan könen än utbildningsgrad när det kommer till användandet av sociala nätverk. Kvinnor är mer aktiva än män att kommunicera över internet och besöka sociala nätverk. Det gäller framför allt i den dagliga användningen. Kvinnor publicerar dessutom oftare var de befinner sig.

Så här använder vi vår tid på nätet:

Internet och svenskarna 2014

Vi drar en lättnadens suck och fortsätter att tycka att vi är på rätt spår.