Det här inlägget är del 1 av 3 i vår bloggserie Facebook för Rookies

Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att väldigt många som säger “vi ska börja jobba med sociala medier” i första hand syftar på Facebook?

Det är i alla fall min uppfattning. Ingen annan kanal har så stor bredd, eller är så utbredd, som Facebook. Enligt rapporten svenskarna och internet 2013 använder 66% av alla svenskar Facebook.

Det innebär cirka 4,8 miljoner Facebookanvändare, och fördelningen mellan kvinnor och män är nästan exakt jämn. Och även om det pratas om Facebookdöden så ökar fortfarande användandet av Facebook, även om tillväxten av antalet användare inte ökar lika mycket som tidigare.

Facebook är alltså en mycket relevant kanal att jobba med professionellt. I det här inlägget kommer vi att gå igenom fördelar och nackdelar med sidor och grupper, så att du som ska sätta igång och jobba med kanalen ska kunna ta ett beslut om vilket du ska satsa på. Vi tar också upp några grundläggande saker om Facebookannonsering.

Vi har också inlägg i pipen. De kommer att behandla ämnen som:

  • Hur du får folk att vilja följa din sida
  • Vad Facebook insights är och hur du kan använda det
  • Några enkla trick för att få engagemang på inläggen
  • Några handfasta tips till dig som är administratör på en sida

Håll koll på förändringar

Facebook utvecklar hela tiden nya funktioner och skruvar på gamla. När kanalen förändras ändras också människors beteenden. Det Facebook som vi använder idag är något väldigt annorlunda jämfört med det Facebook vi lärde känna år 2007, när tjänsten började få ordentligt många användare i Sverige.

Det bästa sättet att hålla koll på förändringar är att följa Facebooks newsroom.

Allt utgår från ditt personliga konto

Om du vill börja använda Facebook professionellt behöver du till att börja med se till att du har ett personligt konto, om du inte redan tillhör de där 66% som har ett. Det är nämligen genom ditt personliga konto du sedan kan skapa en sida eller en grupp för ditt företags räkning. (Oavsett hur många sidor eller grupper du administrerar, och om du loggar in på Facebook för att använda det privat eller i professionellt syfte, använder du alltså en och samma profil och ett och samma inlogg).

Beroende på vad du tänkt använda Facebook till så väljer du sedan mellan att skapa en grupp eller en företagssida.

Grupper för engagemang kring en intressefråga

En grupp har den fördelen att alla som är med i gruppen kan välja att få en notifikation varje gång någon av gruppmedlemmarna gör ett inlägg. Det inlägg som senast fått en kommentar – om inte en admin för gruppen valt att fästa en viss uppdatering överst – visas i toppen på gruppsidan och alla medlemmar agerar som personer.

För den som vill skapa ett engagemang och samarbeta kring en intressefråga eller en uppgift så fungerar en grupp utmärkt. Här kan medlemmarna ladda upp filer och bilder för att dela med andra gruppmedlemmar.

Sidor för engagemang kring ett varumärke

Den som vill jobba för att stärka företagets varumärke och/eller engagera sin målgrupp kring dess produkter gör dock bäst i att skapa en sida. Eller en page som det också heter. En page har den fördelen att det är låg tröskel för att gå med. Det räcker med att gilla (”lajka”) sidan så är man med och får uppdateringarna i sitt nyhetsflöde. Vem som helst kan posta inlägg på en sida, men inlägg av andra (alltså inte den eller dem som administrerar sidan) dyker inte upp i sidans huvudflöde utan lägger sig i ett sidofält rubricerat ”inlägg av andra”. Och det är bara den eller de som administrerar sidan som får en notis när ett nytt inlägg av någon annan lagts upp där. Därav ännu ett skäl till att sidor lämpar sig sämre än grupper för rena diskussioner, om det är sådana man är ute efter.

Facebookannonsering

En grupp kostar ingenting att driva. En sida kostar inte heller någonting att driva, egentligen. Men med Facebooks senaste förändringar har det blivit svårt att hålla sin sida tillräckligt stark för att Facebooks algoritmer ska vilja prioritera dem i användarnas flöden, om sidägarna inte har betalat för sig. Det betyder att det i princip har blivit nödvändigt att betala för sin synlighet i kanalerna.

Facebookannonsering är ett helt kapitel för sig, och vi nöjer oss här med att nämna att det går att annonsera på flera olika sätt. Det finns möjlighet att lägga upp små annonser på gränssnittets sidor, betala för enstaka posters synlighet, annonsera för sidgillningar och erbjudanden. Man kan välja var, hur och för exakt vem som annonsen ska visas.

Sammanfattning

Facebook är alltså en mycket relevant kanal att jobba med professionellt. Använd en sida för att bygga ditt varumärke och engagera människor kring till exempel dina produkter eller tjänster. En grupp passar bättre om du vill få igång ett samarbete eller en diskussion om någon intressefråga.

Lär dig mer

Det finns mycket man kan göra för att skapa engagemang på sin sida utan att betala. Det viktigaste är dock att vara relevant för sin målgrupp och att bjuda på något mervärde. Men få kommer undan utan att betala extra idag. Facebook erbjuder en mängd olika typer av annonseringsmöjligheter. Mer om det i kommande inlägg.