Det här inlägget är del 2 av 3 i vår bloggserie Facebook för Rookies

Det här är en uppföljning på vårt tidigare inlägg Facebook för rookies del 1 där du kan läsa om olika sätt att jobba med Facebook. Nu går vi vidare och hoppas kunna ge lite inspiration och viktiga grundläggande förhållningssätt till det operativa arbetet med en Facebooksida. Vi går igenom några tankar om hur du får folk att vilja följa sidan, engagera sig i innehållet du publicerar och hur du lär dig mer om vad som är rätt och mindre rätt för din sida.

like_a_boss___benson_from_regular_show_by_regularshown1fan-d4kl24g

Varför skulle folk vilja följa mitt företag?

Just det. BRA(!) att du ställer dig den frågan. För det är det här som är det svåra. Att starta en sida kan vem som helst göra. Och har du ett innehåll som ingen bryr sig om så kan du betala hur mycket som helst, men du kommer inte få vare sig följare eller någon som “gillar” eller “delar” dina inlägg i alla fall.

För tummar upp och delningar tillsammans med kommentarer är hårdvaluta på Facebook. Det är det du jobbar för i den kanalen. För att få det behöver du tänka på att vara relevant för din målgrupp. I grund och botten handlar det ganska mycket om att förstå sina kunder. Hur kommer det sig att dina kunder har vänt sig till dig? Vad är speciellt med dig och hur kan du ge dem mervärde? När du hittat svaret på dem frågorna vet du var du ska börja leta efter innehåll till dina Facebookinlägg.

Mät och analysera för att bli bättre

När man skapar en Facebooksida får man automatiskt ett ganska kraftfullt analysverktyg – Facebook Insights. Där kan du få information om allt från när dina sidgillare är inne på Facebook och hur gamla de är, via hur många som klickat på respektive uppdatering fått, till hur stor räckvidd din sida har totalt. Ta för vana att titta in där någon gång i veckan för att lära dig mer om vilken typ av uppdateringar som engagerar din målgrupp och på vilket sätt de engagerar sig i olika typer av innehåll. Det är så du lär dig och blir bättre hela tiden.

Några grundläggande tips och tricks

Nätverka som sida

Gilla andra sidor. Under pilen längst upp till höger i menyn när du är inne på sidan kan du välja “vem du använder Facebook som”.

När du väljer att använda Facebook som din sida kan du gilla och kommentera på andra sidor i egenskap av din sida. På så sätt kan du alltså nätverka i ditt företags namn.

Du kan också följa andra sidor, t ex konkurrenter, intressenter och samarbetspartners. Fördelen med det är att du får ett nyhetsflöde med uppdateringar från de sidor du följer som din sida och kan på så sätt enkelt hålla koll på vad dina konkurrenter, intressenter och samarbetspartners har för sig. Förhoppningsvis får du lite inspiration och tävlingsanda som ökar ditt jävlaranamma att göra ett bra jobb på din egen sida. 

Ett annat sätt att uppmärksamma andra på att din sida finns är att tagga dem i dina bilder och textuppdateringar. Tänk på att du som sida bara kan tagga andra sidor eller appar, aldrig privatpersoner.

Engagera dig i engagerade sidgillare

När du själv är närvarande i kommetarsfälten visar du att du uppskattar dina följare, och uppskattning och bekräftelse är den första och största anledningen till att folk använder Facebook. Dina följare vill ha bevis på att det lönar sig att gilla och engagera sig i ditt varumärke. Ge dem det och vinn starka relationer till dina viktiga målgrupper. För mer läsning på det här temat rekommenderar vi ett av våra tidigare inlägg som handlar om den viktiga community mangagern eller om att bemöta kommentarer och svara på frågor på Facebook.

Bilder får mer synlighet

Facebook vill att användarna ska stanna på Facebook. Därför prioriterar Facebook innehåll som behåller användare på sidan. Alltså rankar de bilder och filmer som är uppladdade direkt i kanalen högre än länkar till andra sidor.

Facebook månar om sina användare

För att Facebook ska förstå att du är relevant för dina följare behöver de se bevis på det i form av engagemang på dina uppdateringar. De håller också koll på om du gör folk irriterade på ditt innehåll eftersom de vet om människor döljer dina uppdateringar eller till och med avföljer din sida. Det här betyder att sidor som publicerar poster som engagerar följare, har låg frekvens av avföljare och dolda poster kommer att prioriteras högre och få bättre synlighet i Facebookanvändarnas flöde. Undvik därför att lägga upp saker som du vet att ingen kommer att bry sig om. Spamma aldrig dina följare med alltför många uppdateringar så att folk tröttnar.

Tydlighet lönar sig alltid

Bestäm dig för vad varje uppdatering handlar om. Ett budskap i taget och en tydlig call to action ökar dina chanser till engagemang. Vill du ha kommentarer kan det till exempel hjälpa att ställa en fråga. Är du ute efter delningar ska du fundera på vad du har att erbjuda som dina följare gärna identifierar sig med. Att berätta något om dig själv kan vara nog så trevligt och säkert ge ett antal tummar upp om du gör det med stil, men det är inte säkert att det leder till delningar.

Mobile first – det viktigaste först

Fler och fler använder Facebook på mobilen. Det märks inte minst i webbplatsstatistiken där det nu är vanligt att mobila Facebook är den viktigaste trafikkällan. När man utformar sina uppdateringar kan det vara värt att ha i bakhuvudet eftersom det är en mindre del av texten som visas i grundläget.

Vill man läsa mer behöver man klicka, och sitter man på mobilen är man ofta på väg, varpå incitamentet måste vara tydligt. I korthet betyder det att det viktigaste måste komma först.

Sammanfattning

När du jobbar med Facebook är det viktigt för alla att du ser till att vara relevant för dina målgrupper. När du gör bra saker och blir gillad av dina följare gillar Facebook dig och kommer att visa dina uppdateringar för fler av dina följare. Då har du fått igång en positiv spiral och du kommer både att må bättre och nå längre.

Tänk på att vara tydlig i budskap och call to action. Lär dig uppdatera för mobila enheter och se till att hjälpa Facebook behålla sina användare på Facebook. Det hjälper. Var också närvarande på din sida. Visa dina följare att de är viktiga för dig.

Använd också gärna kanalen för att nätverka i ditt företags namn. Läs mer om den värdeskapande Community Managern  eller om att bemöta kommentarer och svara på frågor på Facebook om du tycker att det låter onödigt.

Mer om Facebook

Vill du läsa mer om hur du kan tänka innan du sätter igång med Facebook rekommenderar vi vårt tidigare inlägg Facebook för rookies del 1. Där kan du lära dig några grundläggande skillnader mellan grupper och sidor, och lite om Facebook annonsering.