Redan när Facebook 2011 relanserade sin meddelandetjänst uppmärksammade några få att man i koden förberett för sponsrade meddelanden. Den nya funktionen gick under namnet Project Titan men det var då ännu oklart vad exakt det innebar. tom waddingtons blog

 

Meddelanden från användare utanför ens nätverk, har sen en tid tillbaka, diskret hamnat i den sekundära inboxen ”other”. Nu testar Facebook även ett system där man mot en avgift kan skicka meddelanden till användare man inte är vän med.

Testen har smyglanserats i omgångar och i januari hade amerikanska användare möjligheten att chatta med självaste Zuckerberg för den ringa kostnaden av 100 dollar. Nu har testerna kommit till Sverige och Facebook säger att det hela handlar om att ta reda på var en möjlig prissättning skulle kunna hamna på en tjänst som denna.

Chat with Zuckerberg

I dagarna har mycket fokus legat på att man kan skicka meddelanden till kändisar för si och så mycket beroende på vad den hemliga kändisalgoritmen (klout?) bestämmer.
Många misstänker dock att syftet med sponsrade meddelanden är att företag mot en kostnad ska kunna skicka digital direktreklam inom det sociala nätverket.
Facebooks argumentation bygger hur som helst på att mekanismen med betalning kommer minska spammande vilket säkert är sant eftersom varje meddelande kommer bli kostnadsdrivande likt ett porto.
Frågan som kvarstår är då bara om det är inom Facebooks rätt att kapitalisera på det eller om ”portot” borde tillfalla användarna som får ta emot meddelandena.