Få med näsan i nyhetsvädret har nog undgått nyheten om att den sociala nätverksgiganten Facebook i dag firar sin tioåriga existens.

Själva är vi på byrån flitiga Facebookare, både privat och professionellt (och ibland glider de två av Facebooks natur ihop), och arenan är ofta måltavla för diskussion hos oss. Hur påverkar nätverket vår kommunikation, våra relationer, våra beteenden, våra liv? Hur hjälper det företag att synas mer, utveckla sig mer, bli bättre och mer framgångsrika? Hur mår användarna som är där och hur ser den utvecklingen ut?

I Expressen gör jag, apropå Facebooks 10-årsjubileum, ett uttalande om hur vårt Facebookanvändande över tid kommer att förändras. Min poäng är att jag upplever att fler och fler tycker att sponsrade poster tagit över i flödet och att somliga tröttnat på den ständiga strömmen av tyckande och tipsande helt.

Men att Facebook som nätverk skulle försvinna inom någon slags snar framtid känns naivt att tro – det har ju liksom blivit en del av internets infrastruktur, som inget annat socialt nätverk kan mäta sig med.

Däremot är jag övertygad om att användandet kommer att utvecklas och förändras (precis som det ganska drastiskt gjort under Facebooks hittills tio levnadsår). Liksom att det förr eller senare kommer att dyka upp andra tjänster som på riktigt konkurrerar om vår Facebooktid. Som, fan tro’t, inte blir uppköpta av Facebook, och som därmed bromsar takten av nya, aktiva användare. Inte ett nytt Facebook, men andra arenor som täcker nya, eller gamla men utvecklade, digitala behov. För den progressen tror jag knappast ligger för bromsen, tvärtom.

Hur som tycker jag fortfarande att Facebook överlag gör mitt liv intressantare och roligare och mina relationer lättare att hålla vid liv. Och det finns inte en organisation eller ett företag jag jobbat med som inte utvecklats av sin närvaro där.

Så, jo, vi på Bloggbyrån firar gärna denna tioåring i dag. Och det gör vi  genom att säga…

Tack Mark för att…

  1. Vi kan lära oss mer om vad våra vänner, kunder och målgrupper gillar och ogillar.
  2. Vi (på gott och ont) enklare och snabbare kan visa vad vi själva gillar, engageras och intresseras av, eller ogillar och tar avstånd från.
  3. Vi får möjlighet att utveckla våra produkter och tjänster tillsammans med våra kunder på ett smidigt sätt.
  4. Vi snabbare kan identifiera våra ambassadörer och lära oss vilka som bryr sig om och försvarar oss om det behövs.
  5. Vi enkelt kan lyfta det engagemang och förtroende som människor visar och ger oss, och visa att det faktiskt betyder något.
  6. Vi får möjlighet att testa våra kampanjidéer innan vi lägger stora budgetar på att genomföra dem (vi får direktrespons på vad som funkar och inte funkar).
  7. Vi tvingas jobba med marknadsföring på ett sätt som får oss att (förhoppningsvis) sova gott om nätterna (aka, vi tvingas vara mer transparenta). Undantaget när pushnotiserna väcker oss förstås…
  8. Att du gjort det enklare för oss att dokumentera, spara och dela med oss av minnesvärda stunder.
  9. Du förmodligen har bidragit till och skynda på den allmäna digitaliseringen – för att du hjälpt till att göra sociala medier ”folkligt”.
  10. Vi har en i stort sett självklar aula för att få tag på och möta människor i eftersom ”alla” är där.

Och det här tackar Mark själv för apropå 10-årsdagen. På Facebook, förstås.

Med vänliga hälsningar/Facebookbyrån ;)