Det här inlägget är del 7 av 7 i vår bloggserie Tema: Företagsblogg

Ett företag behöver en blogg. Det säger vi inte bara för att vi heter Bloggbyrån, utan för att företag har mycket att vinna på att blogga. Den som läser hela vår serie om företagsbloggande kommer att se att det finns en massa olika anledningar till att ha en företagsblogg. Och att arbetssätten och vinsterna kan skilja sig åt ganska rejält beroende på vilken typ av blogg man väljer att kicka igång.

En sak som dock är gemensamt för i princip allt företagsbloggande (och annat kommunikativt arbete med sociala medier) är att det gör medarbetare stolta över sin arbetsplats, och det ökar chanserna att bli hittade när folk söker efter information via sökmotorer, som till exempel Google.

Utöver det ser vi ett ökat behov hos de allra flesta att renodla sina sajter så att kunderna hittar den information de faktiskt letar efter. Dessutom är en blogg alltid en underbar tillgång i allt annat arbete med kommunikation i sociala medier.

Här har du dem – alla sex inläggen om företagsbloggande:

Alla borde företagsblogga

  1. Varför då? - Introduktionsinlägget där du kan svara på några frågor som borde leda till funderingar kring vilka behov ditt företag kan tillfredsställa med hjälp av en blogg.
  2. Blogga för sökmotor- och sajtoptimering - Inlägget som ger dig argumenten som ingen kan motstå.
  3. Blogga för att stärka affären - Här går vi igenom hur du kan använda din blogg för att driva försäljning. Här pratar vi bas för innehållsmarknadsföring, även om vi inte använder oss av den termen.
  4. Blogga för att stärka ditt varumärke – Det här inlägget ska du läsa extra noga om ditt företag har behov av att slipa på värdegrunden och bli tydligare i vilka ni är.
  5. Driva engagemang i samhällsfrågor – För dig som jobbar med PR och är, eller vill vara en del av debatten i en eller flera samhällsfrågor.
  6. Internkommunikation och employer branding – Det här är vår favorit, och bygger egentligen också på argument som ingen kan motstå. Vem kan motstå chansen att behålla kunskap inom företaget, öka kompetensen och förståelsen för vad andra personer och avdelningar pysslar med om dagarna och på köpet få en viktig kugge i employer branding-arbetet på plats?

Är du fortfarande villrådig kan du alltid kontakta oss på Bloggbyrån. Vi kan hjälpa dig att komma fram till hur ditt företag bör göra för att blogga på ett effektivt sätt.