tårta-001_webbIdag gratulerar vi Greenhill Relations och vår gemensamma kund Mjödhamnen, det lilla bryggeriet från Värmland som gör Mjöd av honung som de hämtar upp från olika biodlare runtom i landet. Det vi gratulerar till är att de lyckades med något som andra aktörer i branschen inte ens försökt: att sätta sig emot  Systembolaget i frågan om deras smakklockor.

Frågan gällde de cirkeldiagram som Mjödhamnen använder för att beskriva smaken på deras mjöd. Systembolaget hävdade att de hade ensamrätt på att beskriva smak på alkoholhaltiga drycker med hjälp av cirkeldiagram. Eller ”smakklockor” som de väljer att kalla det. Genom att sätta sig emot Systembolagets begäran, även om det fanns hot om stämning och deras beroendeställning, fick de Systembolaget att ändra sig. Mjödhamnen kan fortsätta att använda sina cirklar efter en liten grafisk modifiering.

Under processens gång har det varit fantastiskt att se det engagemang som hela öl-, vin- och restaurangbranschen (med flera) har visat det lilla bryggeriet. Mjödhamnen var modiga nog att inte bara stå för sin ståndpunkt, de vågade också göra det öppet på sin egen blogg, Facebook och Twitter. Det fanns ju ingenting självklart med att de skulle få stöd från folket, men de chansade och det gick vägen. Kanske har aktiviteten på Mjödhamnens och Systembolagets Facebook och Twitter-sidor påverkat beslutet, det vet jag inte. Men att Mjödhamnen har känt sig stärkta i kampen, det råder det inget tvivel om.

Som slutkläm går Mjödhamnen dessutom ut med att de CC-licensierar sina cirkeldiagram som nu alltså godkänts av Systembolaget, så nu behöver ingen i branschen råka ut för liknande hot igen.

Grattis!