En hiss och en diss

Under dagens omvärldsbevakning landade jag på en nyhet som vi hoppas kommer att flyga, och en som jag hoppas att vi ska kunna glömma snabbt. Med andra ord, en hiss och en diss:

Hiss: Det amerikanska flygbolaget Virgin America betatestar en ny sajt och första intrycket är definitivt positivt. Jag vill boka in mer utveckling åt det användarvänliga hållet framöver. Gillningsbart är också förfarandet att rulla ut den nya sajten långsamt och forsätta utveckla under lanseringstiden.

Naturligtvis gillar vi också att instruktionsvideon för hur man viker den utskrivna biljetten är gjord i Vine.

Och här kommer dissen:

En Europeisk dom från tidigare i år har lett till att Google utvecklat ett verktyg för att kunna gömma undan människor som vill bli ”glömda” på nätet. Efter att ha haft tjänsten live i 48 timmar har de redan fått 12 000 ansökningar. Syftet kan vid första anblicken verka bra eftersom det är till för att en enskild person som blivit utsatt för missledande personliga hatkampanjer ska kunna gömma undan information som är falsk och vilseförande.

Men skrapar man bara lite på ytan så visar det sig vara en dålig idé av väldigt många anledningar. Till att börja med av den anledningen att det bara är en massa onödigt jobb eftersom internet aldrig glömmer. Men på ett allvarligare plan följer en massa gråzoner och superkrångliga gränsdragningar som Lance Ulanoff går igenom i sin artikel på Mashable från den 13 maj. Och för att citera Larry Page, CEO på Google:

”We’re a big company and we can respond to these kind of concerns and spend money on them and deal with them, it’s not a problem for us. But as a whole, as we regulate the Internet, I think we’re not going to see the kind of innovation we’ve seen.”