Det här inlägget är del 1 av 3 i vår bloggserie Instagram från grunden

"JAM Project" https://www.flickr.com/photos/jam_project/7892198898/ (CC BY-SA 2.0)

Det är ju lite futtigt egentligen. En app och typ en enda funktion – ladda upp bilder och lägg på ett filter som gör att dina bilder (eller filmer) alltid kan få lite extra känsla. Sedan en tid tillbaka kan du även justera bildens vinkel. Trots, eller tack vare det, älskar ”alla” Instagram.

Kanske är det just för enkelheten som kanalen blivit så populär så snabbt. När man börjat räcker det med att hålla koll på <3 och # för att hålla igång. Energin kan man sedan använda till att fundera på hur man skaffar sig följare, och hur man vill integrera sitt Instagramjobb med andra kanaler.

I Bloggbyråns Instagramskola får du inspiration och kunskap som vi hoppas ska kunna hjälpa dig som vill börja använda kanalen professionellt.

  • Del 1 (den här delen) handlar om hur du registrerar dig, de vitala funktionerna och hur du kan använda dem för att öka din verksamhets popularitet i kanalen. Som till exempel hur du integrerar Instagram med andra kanaler.
  • Del 2 innehåller en del matnyttigt om de få men naggande goda funktionerna på Instagram.
  • Del 3 handlar om vad folk gör på Instagram, hur man hittar följare och folk att följa.

Hur skaffar jag mig ett konto?

Till att börja med är Instagram ovanligt nog en renodlad mobiltjänst. Det finns en desktopversion, men den är begränsad till att se och gilla bilder.

För att skaffa ett Instagramkonto behöver du alltså Hämta Instagram-appen för iPhone/iPad från App Store, Android från Google Play eller Windows Phone från Windows Phone Store. Öppna appen och välj “registrera dig via Facebook” eller “Registrera dig via en e-postadress”.

Välj användarnamn

Det första du ombeds göra därefter är att välja ett användarnamn. Användarnamnet blir “det du heter” på Instagram. Så välj det med omsorg.

Väljer du ett som någon redan använder på Instagram kommer du att bli ombedd att välja ett annat. Varje användarnamn är unikt.

Välj ett användarnamn som tydligt talar om vem du är. Helst bör du använda ditt företagsnamn om det är för företagets räkning du startar kontot. Är namnet upptaget är det bra att hitta ett som ligger så nära som möjligt.

Är syftet med kontot att lägga upp bilder som rör en specifik produkt eller fråga kan det naturligtvis finnas en poäng med att döpa kontot efter det. Vi vill inte hindra kreativa idéer redan här.

Ange ditt riktiga namn

Vidare anger du, om du vill, ditt riktiga namn, vilket underlättar för folk som söker efter dig att hitta ditt användarkonto. (Ditt användarnamn är till exempel @foretagetsve, men ditt riktiga namn är ”Företaget i Sverige”).

Hitta personer att följa

Ganska snart kommer Instagram att föreslå en genomsökning av dina Facebookvänner och kontakter för att hitta folk att följa. Om du är ivrig att komma igång kan du enkelt låta Instagram göra det åt dig direkt. Tänk dock efter lite innan du gör det. Det är inte alls säkert att det är just dina vänner du vill följa på ditt företags Instagramkonto.

Vill du vänta och känna dig mer varm i kläderna innan så klickar du på “hoppa över” och tar det vid ett senare tillfälle. I del 3 av Bloggbyråns Instagramutbildning kommer vi att prata mer om det här med att hitta folk att följa.

Profilbild

En inbjudande profilbild underlättar alltid för användare att vilja följa dig. Loggan eller något annat som beskriver din verksamhet fungerar bra. Är din verksamhet liten och kanske till och med ett enmansföretag kan det fungera med en bild på dig själv. Det viktigaste är att det finns en profilbild, annars ser ditt konto öde ut vid första anblicken.

Biografi

I beskrivningen skriver du något kort om ditt företag och gärna vad man kan förvänta sig av att följa dig på Instagram. Biografin, som får vara max 150 tecken lång, kommer att visas under din profilbild när andra användare klickar sig in för att få veta mer om dig.

Webbplats

På raden “webbplats” skriver du url:en till din sajt. Den syns under biografin i din profil.

instaprofil

Redigera profil

När helst du vill kan du gå in på din egen profilsida och klicka på knappen “redigera profil” och ändra precis allt du önskar. Här finns också knappen för dig som vill hålla ditt konto privat.

Inställningarna – vad kan jag styra över?

Instagram är en relativt enkel tjänst och det finns inte jättemånga funktioner att sätta sig in i. Men några inställningar kan vara bra att känna till att du kan bestämma över själv.

Kugghjulssymbolen betyder som vanligt “inställningar”. Klicka på den och välj vilka inställningar du vill göra i menyn. Här är några exempel på inställningar du kan göra:

“Inställningar för pushmeddelanden”

Bocka i och stäng av och på olika typer av aviseringar (notifikationer om olika typer av interaktioner som sker på Instagram som är kopplade till dig).

Delningsinställningar – koppla av och på dina konton i andra nätverk

Du kopplar på andra nätverk till ditt Instagramkonto genom att gå in på delningsinställningar och klicka på de nätverk, till exempel Facebook och Twitter, du vill knyta ihop med ditt Instagram. Ingenting kommer att ske automatiskt och användningsuppgifterna är skyddade så det är tryggt att göra det.

Fördelen med att koppla ihop konton är att du enkelt kan dela dina framtida Instagramuppdateringar på andra nätverk automatiskt. Även om det inte är något vi automatiskt rekommenderar så kan det ibland vara bra.

Även om du inte har planerat att dela dina inlägg i andra kanaler också kan det vara bra att åtminstone lägga till ditt Twitterkonto. Det fiffiga med det är att om någon annan skulle dela ett Instagraminlägg som du är taggad i på Twitter, så känner kanalerna igen dina användarnamn, och du får en mention med ditt Twitteranvändarnamn på Twitter, även om du skulle heta olika saker i de olika kanalerna.

Om du kopplar ihop ditt Instagramkonto med Facebook, och det är ett företagskonto det gäller, se till att välja den specifika Facebooksida (företagets Facebooksida) som du vill koppla ihop det med, så att bilderna kommer ut i rätt flöde.

Välj vilka andra nätverk diu vill kunna direktdela bilder till.

Välj rätt sida på Facebook.

Privat konto – för dig som inte vill kunna bli följd av vem som helst?

Att ha ett privat konto som företag är ingenting vi rekommenderar. Det kan dock vara aktuellt för privata Instagramanvändare som inte vill känna sig stalkade av vem som helst.

Bilder som har lagts upp av användare som har stängda konton visas bara för de som följer användarens Instagramkonto.

privatkonto

Vill du följa en användare med ett stängt konto klickar du på “följ” och inväntar ett godkännande från användaren. Om/när du blivit godkänd som följare är det fritt fram att se alla bilder hen har lagt upp.

Bilder som lagts upp i öppna konton är publika och till allmän beskådning samt sökbara i nätverket.

Hoppas att denna ”grundskola” givit dig lite mersmak och förståelse för hur Instagram fungerar. I morgon fortsätter vi med att gå igenom de få men goda Instagramfunktionerna lite mer på djupet, häng gärna med då också!

 

Gå vidare i Instagramskolan!