Vår praktikant Rasmus (som gjorde sin sista dag hos oss igår, snyft) skrev ett inlägg där vikten av kreativitet var en del av innehållet. Vad passar då bättre än att följa upp med ett inlägg om den främsta kreativitetstävlingen av alla i kommunikations-Sverige – Guldägget.

g96

Det blir nog inget Guldäggsmingel i år för byrån, om vi inte skulle få ett ryck och springa dit i sista sekunden. Men vi kan ju ändå tippa vem som vinner. Det finns 14 kategorier, pr är en av dem, och den koncentrerar vi oss på. Det är såklart svårt som icke jurymedlem att bedöma en vinnare i tävlingen. Jag vet själv från egna inlämningar att hur väl man lyckas charma juryn hänger mycket på hur själva casepresentationen ser ut, och då framförallt hur väl byrån lyckas presentera framgången i form av siffror. Och den presentationen har jag ju inte tillgång till.

Årets jury består av Tom Beckman (kategoriordförande), Patrick Kampmann, Rickard Villard (det där var det närmaste en länk till Rickard det gick att hitta, men hemsidan kommer väl upp snart), Hedvig Hagwall Bruckner (det kommer nog en sajt snart där också), Hanna Belander (scrolla lite så syns hon där nere till höger), Claes Bodén och Jimmy Johansson.

Lite för få pr-människor och för många reklamare om du frågar mig, men hey, det är ju Guldägget, det är reklamfolkets tävling och pr är en ganska ny disciplin i tävlingen. Jag har all respekt för reklamfolk, men den senaste diskussionen kring Marabous Black-kampanj har trots allt visat hur olika reklambyråer och pr-byråer verkar se på vad som är en bra pr-kampanj.

Låt oss först titta på vad juryn utgår från i sin bedömning:

Idéhöjd – Att med en stark och tydlig idé lyckas nå ut och beröra.
Skapa intresse och initial förståelse för budskapet.
Tydlighet – Att få fram ett budskap.
Relevans – Att budskapet är relevant för både avsändaren och mottagaren
Hantverk – Hantering av bild, text, form och typografi mm.
Omdöme – Att ej bryta mot god etik.

Här är de nominerade bidragen:

Absolute Unique

Har idén någon direkt höjd? Nja, det tycker jag inte. Det är en maffig satsning med ombyggd fabrik och och förändrad produktionsprocess, men ingen direkt banbrytande idé. Hantverket är mycket snyggt, det är också tydligt och relevant. En pr-vinnare? Tror ändå inte det.

Civil Rights Captcha

Ja det är en unik idé med höjd. Den berör, till viss del. Att till exempel få ta ställning till att besvara frågan ”In Kosovo people are tortured in detention. How does that make you feel?” med captcha-alternativen ”crappy”, ”excellent”, ”old” känns minst sagt som en retorisk fråga. Det är svårt att ifrågasätta en kampanj för något så viktigt som detta. Den har blivit rejält omskriven, men jag tycker helt enkelt den är lite för teknisk och rationell för att klara av att beröra. Tror inte den vinner något Guldägg.

The Ballerina Stunt

Ingen tvekan om att det här är den mest omskrivna kampanjen. 6 719 683 visningar på Youtube är imponerande. Det är en påkostad kampanj, så hantverket är snyggt – såklart. Ger också ett plus för vinklingar på storyn, t ex en av chaufförernas egna berättelse. Men är den tydlig och relevant? Får de fram ett budskap? Vill de kanske säga att en Volvo ligger stadigt som ett strykjärn på vägen, till skillnad från en vinglig Scania eller trög Mack? Oavsett så tror jag The Ballerina Stunt vinner årets Guldägg, på grund av den stora spridning som filmen har fått.

ToolPool

På alla sätt min personliga favorit bland de nominerade. Kul och självförklarande namn, fin Facebooksida (det går inte att jobba särskilt mycket grafiskt med Facebook, men det som finns är fint), helmysig tonalitet, väldigt dedikerad närvaro på sidan och ett smart och enkelt bokningssystem i botten. Det är dessutom modigt att inte framhäva Malmö Järnhandel mer än de gör, folk lär ändå veta att de ligger bakom ToolPool. Full pott på alla juryns bedömningspunkter får de från mig. Men de vinner inga priser tyvärr. Satsningen är för småskalig för det. Tror ingen jury kan välja ett sådant här litet lokalt initiativ före The Ballerina Stunt till exempel.

Twee-Q

Twee-Q är en kreativ kampanj för organisationen Crossing Borders. Idén är väldigt enkel att förstå och använda. Skriv in ditt Twitternamn bara, tryck på Go, så ser du hur ofta du retweetar kvinnor respektive män. Till min stora glädje är jag bäst på byrån att hålla en jämn könsfördelning i mitt retweetande. (Kommer bli rejält besviken om jag inte får ett fint diplom på måndag.) Idén är absolut relevant eftersom Crossing Borders jobbar för jämställdhet. Sidan är jättesnygg, och jag tror att delningspotentialen är hög bland dem som testar sitt retweetande. Men även den här kampanjen väger lite lätt jämfört med maffiga satsningar som Absoluts och Volvos kampanjer.

Det ska alltså delas ut Guldägg, Silverägg och Diplom i pr-klassen. Om jag tänker som en jurymedlem tror jag att guld går till The Ballerina Stunt, silver till Absolute Unique och diplomet till Civil Rights Captcha. Men om man bortser från lite omständigheter skulle jag personligen hellre se guldet till ToolPool, silvret till Civil Rights Captcha och diplomet till Twee-Q.