Bloggbyrån är Anti Scampi – är du? Här är vår nya kampanj för Naturskyddsföreningen!

Idag är vi lite extra stolta och glada och förväntansfulla över vår nylanserade Facebookkampanj Anti Scampi, som vi gjort på uppdrag av Naturskyddsföreningen.

Den går egentligen ut på en enda sak och det är att få folk att göra en pytteliten sak som är helt ovärderlig för miljön – att sluta äta jätteräkor. Hoppas du hakar på, och är du som vi aktiv i bloggosfären, så glöm inte att hämta hem räkwidgeten (som den fått heta under arbetsprocessens gång…) och lägg upp på din blogg/sajt. Den, liksom jättemycket annat intressant anti scampi-material hittar du på kampanjsidan på Facebook.

Det här är för övrigt pressreleasen vi går ut med idag, copy-paste as you please!

Bloggbyrån står bakom Naturskyddsföreningens senaste Facebookkampanj Anti Scampi

Idag lanserar Naturskyddsföreningen sin heldigitala kampanj “Anti Scampi” med ett enda syfte – att få människor att sluta konsumera jätteräkor och därmed göra en jätteinsats för miljön. Bakom kampanjen står den Stockholmsbaserade PR-byrån Bloggbyrån.

“Om du bara vill göra en enda pyttesak som är helt ovärderlig för miljön, då är det att avstå från jätteräkan”. Med det budskapet hoppas Naturskyddsföreningen att människor ska förstå hur lite du behöver göra för att göra jättemycket för miljön. För att lättare få ut budskapet har Naturskyddsföreningen, tillsammans med Filmtecknarna, gjort en 1,5 minuter lång film både i svensk och engelsk version. Filmen pekar humoristiskt och väldigt tydligt ut varför scampiproduktionen är rent ut sagt djävulsk, inte bara för miljön utan också för en stor grupp utsatta människor i världen.

Naturskyddsföreningens förhoppning är att frågan ska uppmärksammas stort, inte bara i Sverige utan även globalt, för att människor ska sluta konsumera jätteräkor. För att uppnå det har föreningen låtit Bloggbyrån ta fram ett koncept och en kampanj som ska få fart på den virala spridningen.

– Det är roligt att Naturskyddsföreningen väljer att satsa på en helt digital kampanj för att propagera för en fråga, och det känns fantastiskt att vi fått förtroendet att vara dem som får utveckla den, säger Jennifer Bark, en av grundarna av Bloggbyrån.

Under parollen “ Anti Scampi” har Bloggbyrån byggt en Facebooksida där besökare kan ta del av och sprida filmerna vidare, se vilka företag och matkedjor som bojkottat scampi, själva lämna tips om till exempel lokala restauranger som skippar jätteräkan och ladda upp egna bilder med förslag på hur man med enkla budskap kan sprida frågan.

– Vi har utgått från filmen och försökt fånga dess tonalitet och raka budskap i såväl copy som grafik, vilket vi hoppas ska engagera många fler än bara de redan inbitna miljökämparna. Scampiproduktionen är en fråga som berör oss alla och som inte kräver någon högre grad av engagemang för att kämpa mot. Det är ju oerhört enkelt att avstå, speciellt när det finns så många andra schyssta alternativ, säger Jennifer Bark.

För att ytterligare engagera bloggare att sprida kampanjen vidare i den opinionsbildande bloggosfären, har Bloggbyrån också byggt en widget som finns att hämta på Facebooksidan och som tydligt visar att bloggaren tagit avstånd från den sushipopulära miljöboven.

– Tack vare en databas som är kopplad till widgeten kommer vi till exempel att kunna se vilken unik widget som genererat flest vidareklick från en blogg eller sajt till kampanjsidan på Facebook, och det kommer med största sannolikhet att finnas blogginriktade tävlingar att hålla utkik efter under kampanjens gång. Dock är det ju inte bara bloggare som kan lägga upp den, utan vi uppmuntrar förstås alla med en sajt att göra detsamma, säger Jennifer Bark.

Facebooksidan kommer aktivt att underhållas av webbkommunikatörer på Naturskyddsföreningen, som bland annat dagligen ska finnas på plats att svara på frågor och föra dialog i loggen där, såväl som på Twitter, och man kommer även aktivt att hålla uppe kontakten med bloggare och andra som engagerar sig i kampanjen.

Kampanjen hittar du på: www.antiscampi.se

För mer information kontakta:
Bloggbyrån: Jennifer Bark
jennifer.bark@bloggbyran.se | +46(0)735 35 62 63 | twitter.com/thejennie

Naturskyddsföreningen: Louise Wileen Bjarke (presschef)
louise.bjarke@naturskyddsforeningen.se |+46-8-702 63 03 | +46-70-884 77 28

Bloggbyrån är en strategisk PR-byrå specialiserad på kommunikation via bloggar och andra sociala medier. Vår vision är att hjälpa företag bli vän med bloggvärlden. Vi har alla varit en aktiv del av bloggosfären och de sociala medierna under många år och förstår drivkrafterna bakom den sociala webben. Mer om Bloggbyrån hittar du på bloggbyran.se.

 

 

Bloggbyrån är Anti Scampi – är du? Här är vår nya kampanj för Naturskyddsföreningen!

Idag är vi lite extra stolta och glada och förväntansfulla över vår nylanserade Facebookkampanj Anti Scampi, som vi gjort på uppdrag av Naturskyddsföreningen.

Den går egentligen ut på en enda sak och det är att få folk att göra en pytteliten sak som är helt ovärderlig för miljön – att sluta äta jätteräkor. Hoppas du hakar på, och är du som vi aktiv i bloggosfären, så glöm inte att hämta hem räkwidgeten (som den fått heta under arbetsprocessens gång…) och lägg upp på din blogg/sajt. Den, liksom jättemycket annat intressant anti scampi-material hittar du på kampanjsidan på Facebook.

Det här är för övrigt pressreleasen vi går ut med idag, copy-paste as you please!

Bloggbyrån står bakom Naturskyddsföreningens senaste Facebookkampanj Anti Scampi

Idag lanserar Naturskyddsföreningen sin heldigitala kampanj “Anti Scampi” med ett enda syfte – att få människor att sluta konsumera jätteräkor och därmed göra en jätteinsats för miljön. Bakom kampanjen står den Stockholmsbaserade PR-byrån Bloggbyrån.

“Om du bara vill göra en enda pyttesak som är helt ovärderlig för miljön, då är det att avstå från jätteräkan”. Med det budskapet hoppas Naturskyddsföreningen att människor ska förstå hur lite du behöver göra för att göra jättemycket för miljön. För att lättare få ut budskapet har Naturskyddsföreningen, tillsammans med Filmtecknarna, gjort en 1,5 minuter lång film både i svensk och engelsk version. Filmen pekar humoristiskt och väldigt tydligt ut varför scampiproduktionen är rent ut sagt djävulsk, inte bara för miljön utan också för en stor grupp utsatta människor i världen.

Naturskyddsföreningens förhoppning är att frågan ska uppmärksammas stort, inte bara i Sverige utan även globalt, för att människor ska sluta konsumera jätteräkor. För att uppnå det har föreningen låtit Bloggbyrån ta fram ett koncept och en kampanj som ska få fart på den virala spridningen.

– Det är roligt att Naturskyddsföreningen väljer att satsa på en helt digital kampanj för att propagera för en fråga, och det känns fantastiskt att vi fått förtroendet att vara dem som får utveckla den, säger Jennifer Bark, en av grundarna av Bloggbyrån.

Under parollen “ Anti Scampi” har Bloggbyrån byggt en Facebooksida där besökare kan ta del av och sprida filmerna vidare, se vilka företag och matkedjor som bojkottat scampi, själva lämna tips om till exempel lokala restauranger som skippar jätteräkan och ladda upp egna bilder med förslag på hur man med enkla budskap kan sprida frågan.

– Vi har utgått från filmen och försökt fånga dess tonalitet och raka budskap i såväl copy som grafik, vilket vi hoppas ska engagera många fler än bara de redan inbitna miljökämparna. Scampiproduktionen är en fråga som berör oss alla och som inte kräver någon högre grad av engagemang för att kämpa mot. Det är ju oerhört enkelt att avstå, speciellt när det finns så många andra schyssta alternativ, säger Jennifer Bark.

För att ytterligare engagera bloggare att sprida kampanjen vidare i den opinionsbildande bloggosfären, har Bloggbyrån också byggt en widget som finns att hämta på Facebooksidan och som tydligt visar att bloggaren tagit avstånd från den sushipopulära miljöboven.

– Tack vare en databas som är kopplad till widgeten kommer vi till exempel att kunna se vilken unik widget som genererat flest vidareklick från en blogg eller sajt till kampanjsidan på Facebook, och det kommer med största sannolikhet att finnas blogginriktade tävlingar att hålla utkik efter under kampanjens gång. Dock är det ju inte bara bloggare som kan lägga upp den, utan vi uppmuntrar förstås alla med en sajt att göra detsamma, säger Jennifer Bark.

Facebooksidan kommer aktivt att underhållas av webbkommunikatörer på Naturskyddsföreningen, som bland annat dagligen ska finnas på plats att svara på frågor och föra dialog i loggen där, såväl som på Twitter, och man kommer även aktivt att hålla uppe kontakten med bloggare och andra som engagerar sig i kampanjen.

Kampanjen hittar du på: www.antiscampi.se

För mer information kontakta:
Bloggbyrån: Jennifer Bark
jennifer.bark@bloggbyran.se | +46(0)735 35 62 63 | twitter.com/thejennie

Naturskyddsföreningen: Louise Wileen Bjarke (presschef)
louise.bjarke@naturskyddsforeningen.se |+46-8-702 63 03 | +46-70-884 77 28

Bloggbyrån är en strategisk PR-byrå specialiserad på kommunikation via bloggar och andra sociala medier. Vår vision är att hjälpa företag bli vän med bloggvärlden. Vi har alla varit en aktiv del av bloggosfären och de sociala medierna under många år och förstår drivkrafterna bakom den sociala webben. Mer om Bloggbyrån hittar du på bloggbyran.se.

 

 

Jennifer Bark
Jennifer Bark Grundare av Bloggbyrån. Driven och engagerad strateg och projektledare som lever sitt liv i sociala medier – både på jobbet och privat. Tidigare journalist och copywriter som har hjärnan och hjärtat på rätt ställe när det gäller människor, internet och kommunikation.
Kontakta mig! Läs fler inlägg av mig!

Kommentarer till Bloggbyrån är Anti Scampi – är du? Här är vår nya kampanj för Naturskyddsföreningen!

Kommentera

Taggad på HTML i dina kommentarer?

Klart att du ska piffa till din kommentar! Du kan använda någon av de här:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>