Vi har fler än en gång mött påståendet att bloggen är död. ”Nu är bloggens tid förbi och från och med nu gäller minsann andra grejer”.

Det här har vi alltid tyckt är ett märkligt påstående. När bloggplattformarna kom svarade de mot ett väldigt starkt behov, att människor kunde publicera bild, text och film på nätet – utan kodkunskaper. Skulle människors behov av att uttrycka sina åsikter, berätta om sitt liv, visa vad man kan och kommentera på andras liv i princip försvinna från ett år till att annat?

Såklart inte.

Det är klart att bloggandet som vi känner till det idag inte kommer att vara för evigt. Men än så länge har den lucka bloggen fyller mellan en matig men ibland statisk sajt och plattformar för kortare budskap som Facebook och Twitter sin givna plats för företag i ett digitalt ekosystem. Och för privatpersoner (mestadels unga tjejer, som vi skrivit om i inlägget ”Tjejerna tar över”) kommer bloggen vara ett viktigt sätt att uttrycka sig under år framöver.

I byråns begynnelse, under sociala medie-världens Jura-Krita-period (kring 2010 alltså), gick vi på möten och missionerade om att bloggvärlden växte med 300 nya bloggar per dag. Vi visste inte hur bloggvärlden skulle fortsätta att utvecklas, men att den inte skulle försvinna för att folk tröttnade på att blogga, det var vi helt övertygade om.

Och det är precis vad Twinglys senaste rapport om bloggvärlden visar. I ett nypublicerat blogginlägg, som även Emanuel Karlsten på Ajour har skrivit om, visar Twinglys vd Peter Blàha att Sverige bloggar mer än någonsin tidigare. Under 2012 bloggade cirka 400 000 personer. 

antal-blogginlägg

Bloggvärlden växer fortfarande stadigt alltså. Vi är inte förvånade. Vi får fler och fler förfrågningar från företag som vill utveckla sin bloggstrategi. Det är faktiskt så att det är precis nu (först nu) det händer, att företag vill börja blogga, eller väcka liv i en halvt avsomnad blogg som någon skapade för att par år sedan, inte riktigt orkade hålla vid liv och har rejält dåligt samvete för. Och det är nu som Fredrik Wass drar igång satsningen #Blogg100 och får ett enormt gensvar från bloggveteraner (Hej skomakarbarn säger Bloggbyrån) som plötsligt hittar en ny utmaning och rycker upp sitt bloggande igen.

Och även om bloggen bara är en del av det vi hjälper företag med har den en helt självklar plats i alla kampanjer, debatter och strategier vi jobbar med. Idag, imorgon och ganska många år framöver.