Att personalisera en smördeg (eller, så här jobbar vi med bloggare ibland)

När vi är ute och pratar med folk, eller på annat sätt berättar om vad vi gör och hur vi gör det och inte minst varför vi gör det, brukar vi ofta prata om bloggare, om hur man kan bygga värdefulla bloggrelationer och om hur det just är dessa relationer som verkligen förgyller våra arbetsdagar.

Vi säger (och menar det när vi säger det) att när vi jobbar med ”Blogg-PR” så gör vi det aldrig utifrån någon massprincip. Om vi kontaktar en bloggare sker det alltid personligt, och de bloggare vi kontaktar är människor vi tycker om och som har bloggar vi faktiskt läser (en förutsättning för att det vi har att komma med ska vara relevant).

Men allt det där är lätt att svälja som bara lull och fluff och fina ord. Därför tänkte vi lägga ner snacket en stund och presentera en del av verkstaden – det vill säga, lite mer konkret visa hur det kan gå till när vi gör något ihop med bloggosfären.

Ett av våra senaste uppdrag har varit att tillsammans med Søder Reklambyrå, få in Sara Lee’s smördegar och pizzakit som en naturlig och glädjefylld del av de svenska köken.

Och hur gör man det? Well, det finns förstås en mängd sätt. Men vi som gillar bloggare gjorde bland annat så här:

Vi är uppriktigt så sjukt glada över den fina responsen, att tanken uppskattades och att vi med hjälp av en bra kund och fantastisk reklambyrå kunde visa den sortens uppskattning vi ändå hade velat visa dessa härliga bloggare.

God Jul vill vi förstås önska många, många fler, men vi återkommer till det! ;)

The personalization of puff pastry (or: sometimes, this is how we work with bloggers)

When we’re out talking to people, or in other ways speak of what we do, how we do it and not least, why we do it, we usually talk about blogs; how to build valuable relationships with bloggers and how these relationships really are the ones that brighten up our workdays.

We often say (and really mean it) that when we do ”Blog PR”, we never base it on some mass principle. If we contact a blogger, it’s always done in the most personal way, and the bloggers we contact are people who we like and who have blogs that we actually read (a prerequisite for our ability to be relevant).

Nevertheless, all of that is easy to look on as fluffy words, you know, the “easy to use, hard to prove” type of words. Therefore, we thought we’d mute the fluffiness for a while and do some “showreel”. Or in other words, be a little bit more specific about the good outcomes that may come when we’re put at work with the blogosphere.

Recenty, in collaboration with advertising agency Søder Reklambyrå, we were to promote puff pastry and a “ready-to-cook” pizza kit by Sara Lee, as a “natural and joyous part of the Swedish cuisine”.

And how do you do that? Well, of course there are a variety of ways in which that kind of promotion can be done. But we who love bloggers, did it this way:
(Links below go to several blog posts on large Swedish blogs, that were published as a result of what we sent the bloggers. If you run them through Google Translate, we hope you somewhat get the picture).

We are sincerely crazy happy about the great response we got, not least because it proves that a good idea and putting time and effort into being personal, is often really ”all” it takes. And we’re also thrilled that we, with the help of a good client and an amazing advertising agency, were able to show these bloggers the kind of appreciation we’d wanted to show them anyway.

Merry Christmas!

Jennifer Bark
Jennifer Bark Grundare av Bloggbyrån. Driven och engagerad strateg och projektledare som lever sitt liv i sociala medier – både på jobbet och privat. Tidigare journalist och copywriter som har hjärnan och hjärtat på rätt ställe när det gäller människor, internet och kommunikation.
Kontakta mig! Läs fler inlägg av mig!

Kommentarer till The personalization of puff pastry (or: sometimes, this is how we work with bloggers)

  • Effectivement il y a risque de bug si vous utilisez plusieurs autres « hover » dans votre veuille de style CSS je vais faire une correction sur mon code et remplacer le &lsq;ou&nbap;a.hover » par un « a.actif » cela devrais corriger le problème selon moi.

Kommentera

Taggad på HTML i dina kommentarer?

Klart att du ska piffa till din kommentar! Du kan använda någon av de här:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>