Något man ganska snabbt måste lära sig hantera när man jobbar med webb idag, är denna där ”early adopter-kulturen” man liksom förväntas vara del av. Med andra ord, att alltid tillhöra de första som vet när en ny produkt eller tjänst släpps; som testar och utvärderar den och som hänger med i hur och varför den utvecklas (eller dör).

Huruvida svenska Wikipedias beskrivning av early adopters som ”vanligen populära individer, välutbildade och sedda som förebilder i sina sociala umgängeskretsar” alltid är sann lämnar jag därhän. Men som social medie-konsult vet jag att den där early adopter-pressen man ofta har på sig själv (tror inte att jag är ensam om den?) ofta lönar sig. Att ha koll på det senaste, eller snarare inte kunna låta bli att ha koll på det senaste är, hand i hand med kunskap och erfarenhet, ju det jag tror gör en förtroendeingivande i en värld som kretsar helt kring innovation och evolution i en rasande hastighet.

Med det sagt är det inte alltid så att man ens som social määädia-konsult bara går och drömmer om nya tjänster att haka på. Tvärtom. Ibland vill man ha färre. Och ibland orkar man knappt överväga om den där ytterligare nya tjänsten verkligen är en man måste prova på. Kommer den att gå ur beta? Kommer den att få användare? Kommer den verkligen att överleva tillräckligt länge för att någon på en professionell nivå ska fråga mig om den är något att ha?

En sån där ny tjänst det pratats om i veckan är anteckningstjänsten Google Keep. Som en av alla de användare som är besviken på att RSS-tjänsten Google Reader läggs ner, känner jag precis så här – att tajmingen är ganska dålig. Men bortom det; jag har redan anteckningstjänster jag är nöjd med, och jag undrar om den här från Google verkligen kommer att slå.

Enligt beräkningar kommer den att överleva fram till 18 mars 2017. Eller nåja, i alla fall om man ska tro Charles Arthur från the Guardian rätt. Han har nämligen analyserat 39 Googletjänster och API:er som stängts ner under åren, och på så sätt tagit kommit fram till att den genomsnittliga livslängden för en ny tjänst eller API signerad Google är 1459 dagar. Läs mer hos Werner Töniste som bloggat om detta idag – och passa på att testa dig själv på hur många tjänster du provat, eller ens känner igen namnet på.

Under tiden ska jag nog Flickjoxa lite. Eller vad vi social-mädia-early-adopers nu har för oss när vi inte vet vad vi ska ha för oss. ;)