Ja, att Anti Scampi engagerar har vi ju redan fått jättemånga och jätteroliga bevis på.

Att kampanjens sätt att engagera också ses som tillräckligt stort för att nominera är dock en oväntad men inte desto mindre jätterolig nyhet!

Som en av fyra finalister är vår kampanj för Naturskyddsföreningen nominerad till 2011 års konsumentpris ”Blåslampan” – ett pris som för nionde året i rad delas ut av Sveriges Konsumenter och Råd & Rön. Priset går till en person, verksamhet eller organisation som gjort viktiga insatser för att öka konsumentmakten, och motiveringen för Anti Scampi lyder som följer:

”Med hjälp av ett aktivt, välformulerat och väl underbyggt kampanjarbete inte minst genom sociala medier har Naturskyddsföreningen fått konsumenterna att inse varför det är viktigt att avstå från jätteräkor – de medför miljöförstöring, fattigdom och våld under produktionen. Föreningen visar hur vi aktivt och enkelt kan använda vår konsumentmakt för att göra skillnad. Och kampanjen visar också på lösningar i form av goda alternativ på skaldjurstallriken.”

Den 8 november delas priset – 10 000 kronor, en antik blåslampa(??) och en prenumeration på tidningen Råd & Rön – ut i samband med en middag på Näringslivets Hus i Stockholm. Vi på Bloggbyrån håller givetvis alla våra tummar för att det är Naturskyddsföreningen som får glida in på ett välförtjänt litet(!) räkskal och plocka hem det. Och, så klart, att den där middagen följer äta- och inte-äta-tipsen i Grön Guide.