Som vi ju pushat för tidigare har delar av Bloggbyrån tillbringat dagen, den första av två, på Webbdagarna Stockholm. Det har varit en givande dag på många plan (credd till Internetworld och Falkevik & Danehav för grymt arrangemang och proffsig produktion!), och vi kommer förmodligen ha anledning att återvända till ett antal sessioner härifrån, i bloggposter längre fram.

Nu kallar dock snart fortsatt mingel (med vänliga hälsningar: sitter i skrivande stund och och jobbar i en sofflounge utanför toaletterna på Waterfront), så summeringen här och nu får fokusera på ett scenframträdande allena – det om ”Framtidens och dagens Youtubestjärnor”, som den fantastiska nätentusiasten Beata Wickbom med unga gäster stod för.

Dagens Youtubestjärnor - bild lånad från Internetworld.se

Dagens Youtubestjärnor – bild lånad från Internetworld.se

Vi har tidigare reflekterat över hur (de unga) tjejerna tar över, och dagens samtal kring och med unga nätproffs, som Beata, med full respekt för dessa unga kommunikatörer och företagare (vilket de de facto, trots sin ringa ålder, är), bekräftar en hel del tankar vi hade då. Nu handlade det ju inte bara om tjejer, men om en ny generation individer som redan vid 11 års ålder är fullfjädrade kommunikatörer och innehållsproducenter och som kan resonera och har åsikter om allt från reklam och sponsring till personligt varumärke och näthat.

Huvudfrågan som Beata försökt besvara är ”Varför lyckas dagens unga videokändisar?”, och svaren vi delvis genom dagens session får, tror vi att många (vuxna, företag) har mycket att lära av.

Så gör dig själv en tjänst – titta på klippen nedan!